fitblogerka.pl

Trening Dieta Motywacja

Ile powinna wynosić dzienna porcja odżywki białkowej?
Dieta

Ile powinna wynosić dzienna porcja odżywki białkowej?

Odżywka białkowa to produkt, który pozwala w łatwy sposób uzupełnić dietę w białko. Koncentrat białka serwatkowego jest dla wielu osób nieodłącznym elementem procesu budowy masy mięśniowej. Jak jednak dobrać odpowiednią dzienną dawkę takiej odżywki, by była skuteczna i w pełni bezpieczna dla zdrowia? 

Odżywki białkowe — jak działają i kiedy je stosować? 

Białko to najważniejszy budulec mięśni. Dlatego też podczas procesu tworzenia masy mięśniowej, zwiększenie ilości protein w diecie jest nie tylko zalecane, ale wręcz niezbędne. Oczywiście można dostarczyć je do organizmu wraz z produktami spożywczymi. Jednak ułożenie takiej diety jest dość trudne. Co więcej, białko zawarte w pożywieniu nie zawsze jest łatwoprzyswajalne. Dlatego też najlepszym sposobem na uzupełnienie tego makroskładnika w diecie, są właśnie odżywki białkowe. To nic innego jak koncentrat białka serwatki. Preparaty białkowe bardzo łatwo i szybko się przyswajają, a dodatkowo, można z łatwością je przygotować i spożyć. Nic więc dziwnego, że cieszą się tak dużą popularnością. 

Odżywki białkowe, spożywane regularnie umożliwiają uzupełnienie deficytu białka w diecie. Ten pojawia się natomiast szczególnie u osób aktywnych fizycznie. Podczas ćwiczeń dochodzi bowiem do procesów katabolicznych. Dlatego też, aby mięśnie mogły regenerować się szybko i w sposób prawidłowy, do organizmu należy dostarczyć odpowiednią ilość białka, które je wzmocni. Co więcej, właściwie dopasowana dawka odżywki białkowej pozwoli również zwiększyć efektywność ćwiczeń. Izolat białka serwatki jest więc wielkim sprzymierzeńcem każdego, kto chce zbudować masę mięśniową lub po prostu odpowiednio zbilansować swoją dietę do indywidualnych potrzeb organizmu. Co więcej, sprawdza się również przy redukcji tkanki tłuszczowej. 

Jak dopasować idealną porcję odżywki białkowej? 

Ilość białka w diecie jest kwestią, którą należy dopasować w sposób indywidualny. Odpowiednia, jest bowiem zależna od wielu czynników. Do najważniejszych zalicza się przede wszystkim aktualną masę ciała i wzrost, a także intensywność oraz częstotliwość wykonywanych aktywności. Zupełnie inną porcję odżywki białkowej powinna przyjmować osoba ważąca 80 kg, która wykonuje intensywny trening na siłowni cztery razy w tygodniu, a inną taka, która waży tyle samo, ale robi głównie ćwiczenia kardio o średniej intensywności. 

Izolat białka serwatkowego — dzienna porcja 

Wiemy już, że ilość białka w diecie, należy dopasować do wagi, a także rodzaju i intensywności wykonywanych ćwiczeń. Ale jak to właściwie zrobić? Przyjmuje się, że osoba dorosła powinna spożywać od 1 g do 2,5 g białka na każdy kilogram masy ciała. To jednak daje nam dość szeroki zakres możliwości doboru takiej dawki. Jak więc dopasować ją tak, by rzeczywiście dostarczała optymalnej ilości białka?

W pierwszej kolejności warto wyliczyć swoje minimalne zapotrzebowanie na białko. U osoby ważącej 80 kg będzie to 80 g. Maksymalne to zaś aż 200 g. I teraz, w zależności od intensywności i częstotliwości wykonywanych ćwiczeń, wybierzmy optymalną dawkę. Odżywki białkowe najlepiej traktować jako suplement uzupełniający białko w diecie. Tym samym, starajmy się bilansować codzienne menu tak, by dostarczać organizmowi białko również z pokarmu, natomiast resztę pobierać właśnie z odżywek. Warto w tym celu wspomóc się aplikacją do zapisywania posiłków – ona wyliczy ilość makroskładników w diecie.  

Warto pamiętać też, że odżywki białkowe w zbyt dużych dawkach mogą mieć negatywny wpływ na organizm. Dlatego tak ważne jest, by zachować w tej kwestii równowagę. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.