wejście w ketozę dieta ketogeniczna
Dieta

Dieta ketogeniczna: jak długo trwa wejście w ketozę?

Dieta ketogeniczna jest powszechnie uważana za jedną z najbardziej skutecznych, jeśli chodzi o “czyste” odchudzanie. Ma ona również wiele potencjalnych właściwości zdrowotnych – już teraz trwają badania nad jej zastosowaniem w terapii choroby Parkinsona, czy też cukrzycy. Podstawą jej działania jest ketoza. Jak jednak wejść w ten stan? Czy jest to zdrowy stan?

Co to jest ketoza?

Jest to stan, w którym nasz organizm energię do działania pobiera nie z glukozy (cukru), ale z tak zwanych zdrowych tłuszczów nagromadzonych w tkankach. W wątrobie produkowane są tak zwane ciala ketonowe, które stanowią główne źródło pożywienia dla naszego organizmu podczas ketozy. Podstawą wprowadzenia się w ten stan jest dieta ketogeniczna i związany z nią odpowiedni keto jadłospis. Choć wejście w stan ketozy zazwyczaj trochę trwa, istnieją pewne sposoby, dzięki którym możliwe jest bezpieczne przyspieszenie tego procesu.

Jak wejść w ketozę?

Tak, jak wspominaliśmy – podstawowym i najzdrowszym na to, jak wejść w stan ketozy jest dieta keto, polegająca na ograniczeniu spożywania węglowodanów. Konieczny będzie więc poprawnie skonstruowany keto jadłospis, oraz cierpliwość i wytrwałość w jego przestrzeganiu. Choć bowiem wstępna ketoadaptacja trwa stosunkowo krótko, pełne wejście w ten proces może trwać nawet do miesiąca. W tym czasie rygorystycznie należy przestrzegać zasad diety ketogenicznej, oraz przestrzegać odpowiedniej zawartości kalorycznej posiłków.

Co można, a czego nie można jeść, by wejść w stan ketozy?

Decydując się na rozpoczęcie diety ketogenicznej musimy być świadomi, że w czasie jej trwania nie będziemy mogli spożywać wielu lubianych przez nas produktów, warzyw i owoców – w tym tak typowych, jak na przykład ziemniaki.

Keto jadłospis zakłada bowiem rygorystyczne odstawienie produktów zawierających skrobie oraz ziarna. Rzucić więc należy nie tylko spożywanie ziemniaków, ale i bananów, kukurydzy, pieczywa oraz ciast, a także słodyczy oraz słodzonych napojów.

Podczas diety powinniśmy natomiast spożywać duże ilości tłuszczów – najlepiej nasyconych i jednonienasyconych. Mowa więc o maśle, wysokiej jakości smalcu, oleju kokosowym, a także orzechach czy awokado. Polecane są również wysokiej jakości, nieprzetworzone mięso i ryby (choć należy spożywać je w umiarkowanych ilościach). Godne polecenia są zwłaszcza łosoś, makrela, tuńczyk, śledź, piersi z kurczaka oraz indyka, a także wołowina. Z owoców, oprócz wcześniej wymienionego awokado, warto spożywać jagody, jeżyny oraz truskawki. Dozwolone są również wszelkie rodzaje jaj.

Jeśli jednak zależy nam na jak najszybszych efektach, i prędkim wejściu w ketozę, warto podjąć również dodatkowe czynności.

Jak wejść w ketozę szybciej?


Istnieje kilka prostych porad dotyczących tego, jak przyspieszyć wejście w ketozę.

Przede wszystkim, bardzo ważna jest aktywność fizyczna – nawet, jeśli jesteśmy pewni, że przyjmujemy optymalną ilość mikroskładników. Ćwiczenia fizyczne pomogą zredukować zmagazynowany w organizmie glikogen, a następnie przemienią tłuszcz w paliwo dla naszego organizmu.

Warto również połączyć keto dietę z metodą przerywanego postu – najlepiej 16:8. W tym przypadku okno żywieniowe możemy otworzyć, na przykład, o godzinie 11:00, a zamknąć o 19:00 – po ośmiu godzinach. Przez pozostały okres czasu nie przyjmujemy posiłków.

Wreszcie, godne wypróbowania są również suplementy BHB. Pomogą one zmniejszyć uczucie głodu, a u osoby z imponującą masą mięśniową jednocześnie wesprą w jej zachowaniu w trakcie diety. Sprawią również, że ketoadaptacja będzie płynniejsza

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *