fitblogerka.pl

Trening Dieta Motywacja

Trening w upalny dzień
Trening

Upał a aktywność fizyczna – jak mądrze uprawiać sporty w lecie?

Upał a aktywność fizyczna

Gorące lato nie sprzyja podejmowaniu aktywności fizycznej – a to doskwierający upał zniechęca do ćwiczeń, a to szykujemy się do urlopu, w trakcie którego planujemy głównie wylegiwać się na plaży i nie odmawiać sobie lokalnych pyszności na talerzu. Czy warto rezygnować z uprawiania sportu na czas wakacji? Oczywiście, że nie! Jak ćwiczyć z głową w trakcie gdy termometry wskazują bardzo wysoką temperaturę? Jaką formę aktywności najlepiej wybrać?

Żar lejący się z nieba w upalne dni nie pozostaje bez wpływu na naszą formę i samopoczucie. Ciężej nam zmobilizować się do wysiłku, motywacja do uprawiania sportu spada. Jeśli jednak zignorujemy warunki pogodowe i będziemy intensywnie ćwiczyć jak dotychczas, to nasz organizm może się zbuntować. Zawroty głowy, omdlenia, przemęczenie czy odwodnienie – to tylko kilka możliwych negatywnych scenariuszy po treningu. Oto kilka sposobów na to jak nie rezygnować z uprawiania sportów, a jednocześnie ćwiczyć z głową.

Trening w upalny dzień? Stosuj trzy zasady!

Zasada pierwsza

Zrezygnujmy z forsownego wysiłku w godzinach, w których upał doskwiera najmocniej czyli między godziną 11 a 18. Lepiej ćwiczyć z samego rana – mamy wtedy najwięcej energii, poza tym poranna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasze funkcjonowanie oraz wydolność w ciągu dnia. Drugą opcją jest wieczorny trening, szczególnie jeśli jesteśmy alergikami, ponieważ wówczas stężenie pyłków jest mniejsze, a więc mniej uciążliwe organizmu.

Zasada numer dwa

Zadbajmy o dobre nawodnienie, i to jeszcze przed ćwiczeniami. Pozwoli to być bardziej wydajnym i zmniejsza ryzyko odwodnienia w trakcie uprawiania sportu – na godzinę lub dwie przed planowaną aktywnością warto wypić ok. 0,5-1 litra niegazowanej, najlepiej lekko schłodzonej wody. Podczas treningu zawsze pijmy małymi łykami, nigdy zachłannie. Można też sięgnąć po napój izotoniczny, który pomoże uzupełnić stracone z potem elektrolity, zwłaszcza magnez, sód i potas. Zwróćmy jednak uwagę na jego skład – większość z tego rodzaju napojów jest niestety dosładzana.

Zasada trzecia

Zadbajmy o odpowiedni strój w trakcie ćwiczeń. Bawełniany T-shirt i spodenki to najgorszy wybór na czas upałów – bawełniane ubrania nie tylko wchłaniają wilgoć, ale również zatrzymują ją na skórze. Efekt? Będziemy zgrzani i zalani potem. Lepiej zadbać o strój dostosowany do uprawiania sportu, który umożliwi odprowadzanie wilgoci i pozwoli skórze oddychać, a do tego zapewni swobodę ruchów. Jeśli planujemy uprawiać sport na świeżym powietrzu, obowiązkowym elementem stroju są: czapka, najlepiej z daszkiem oraz dobre okulary przeciwsłoneczne.

Sporty w sam raz na gorące dni

A co jeśli nawet pomimo stosowania powyższych zasad uprawianie aktywności fizycznej przestaje być dla nas w gorące dni przyjemnością? W dalszym ciągu nie oznacza to, że powinnyśmy machnąć na sport ręką i położyć się na kanapie. Możemy albo zmniejszyć intensywność ćwiczeń albo znaleźć inny sposób, aby być aktywnym w tym czasie.

Nie jesteśmy w stanie biegać w upalny dzień? Spróbujmy nordic walking – nawet jeśli dziarski marsz nie zmęczy nas tak samo jak bieg, to jednak to zawsze dobra dawka ruchu.

Idealnym sportem, nawet w gorące dni, jest jazda na rowerze. Z pracy, do pracy, w weekend – jeżdżąc na stylowym rowerze jak np. Le Grand, poczujemy wiatr we włosach, przyjemną ochłodę a jednocześnie spalimy trochę kalorii i zadbamy o swoje zdrowie.

Wśród sportów, które można uprawiać na świeżym powietrzu warto wspomnieć kajakarstwo. Należy jednak pamiętać, że w upalny dzień nie szybkie tempo i dynamika powinny być dla nas najważniejsze, ale przepłynięty dystans. Każdy powinien wiosłować we własnym tempie i często robić przerwy na spokojne dryfowanie po jeziorze.

Równie dobrym pomysłem jest pływanie. W gorące dni, na otwartym basenie możemy odpocząć, schłodzić się, a przy tym zadbać o dobrą sylwetkę. Dla osób, które wolą trenować nieco intensywnej, najwłaściwszą opcją będzie klimatyzowany basen, na którym spokojnie wykonają swój trening w upalny dzień. Panie równie chętnie mogą wybrać także zajęcia z np. aqua aerobiku.

Na klimatyzowanej sali gimnastycznej i siłowni warto w tym czasie spróbować także np. gry w siatkówkę, tenisa, czy wspinaczki na ściankę.

I pamiętajmy – najważniejsze w uprawianiu sportu w trakcie upałów są umiar i rozwaga. Jeżeli tylko poczujemy, że coś jest nie tak, zaczną nam doskwierać bóle czy zawroty głowy, poczujemy się słabo – zrezygnujmy z ćwiczeń.  Aktywność fizyczna powinna być przyjemnością oraz sprzyjać, a nie szkodzić, naszemu zdrowiu.

6 KOMENTARZY

  1. Mam nadzieję, że w tym roku lato dopisze i będziemy mieć problem z upałami, a nie z deszczami. Lubię pojeździć na rolkach, a tu często „mokra nawierzchnia”…

  2. Przy mojej wadze to na ten czas, chyba tylko pływanie. Jak jest tak gorąco to niestety szybciej się męczę. Trochę się wstydzę na basenie, ale od czegoś trzeba zacząć.

    • Nie masz się czego wstydzić, tylko raczej powinnaś być z siebie dumna, że się zmotywowałaś do pływania. Super i kciuki za regularne treningi. Na pewno wkrótce zaczniesz zauważać wiele pozytywnych efektów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.