Aktywność fizyczna w ciąży
Trening

Aktywność fizyczna w ciąży – co warto wiedzieć?

Ciąża to bardzo szczególny okres w życiu każdej kobiety. Podczas kilku miesięcy zmienia się całkowicie świat przyszłej mamy. Wiele kobiet w tym czasie podejmuje aktywność fizyczną dla swojego dziecka, choć do tej pory nie ćwiczyło. Zdarza się jednak również odwrotna sytuacja – przyszłe mamy rezygnują z ruchu, aby nie narazić swojego maleństwa. Jak zatem powinna zachować się przyszła mama? Powinna ćwiczyć w ciąży czy raczej odpuścić sobie wysiłek fizyczny?

Wszystko zależy od stanu zdrowia

O podejmowaniu aktywności fizycznej w czasie ciąży, powinien decydować lekarz, który podczas kolejnych wizyt kontrolnych np. w 11 tygodniu ciąży , określa dokładnie stan zdrowia przyszłej mamy. Jeśli ćwiczenia mogą zaszkodzić jej lub dziecku lepiej z nich zrezygnować. Jeśli natomiast nie ma przeciwwskazań zdrowotnych to wysiłek fizyczny jest wskazany również podczas ciąży.

Jakich ćwiczeń nie powinna wykonywać przyszła mama?

Ruch to zdrowie, niezależnie od płci, wieku czy stanu organizmu. Tym samym podczas ciąży również warto się ruszać, aczkolwiek uprawianie wielu dyscyplin sportu nie jest wskazane. Przede wszystkim przyszła mama powinna zrezygnować z treningów zawodowych. Czas oczekiwania na potomstwo nie sprzyja treningom siłowym ani wytrzymałościowym. Kobieta, zwłaszcza w 5. miesiącu ciąży i później, nie powinna wykonywać ćwiczeń mających na celu trening mięśni brzucha. Odpadają również wszystkie ćwiczenia, które wykonuje się leżąc na brzuchu oraz na plecach. Ciąża to też nie najlepszy czas do uprawiania sportów, podczas których możliwy jest upadek. Dlatego specjaliści zalecają rezygnację z jazdy konnej, jazdy na rolkach czy na nartach. Często można też spotkać się z opinią, że kobiety w ciąży powinny również zrezygnować lub ograniczyć jazdę na rowerze.

Jakie ćwiczenia dla przyszłej mamy?

Sama ciąża jest ogromnym wysiłkiem dla organizmu kobiety, więc nie powinno się go dodatkowo męczyć. Nie oznacza to, że należy rezygnować zupełnie z aktywności fizycznej. Trzeba tylko wybierać odpowiednie ćwiczenia dla przyszłych mam. Powinny one poprawiać wydolność oddechową organizmu, wzmacniać mięśnie miednicy, nóg i kręgosłupa, a także wpływać rozluźniająco na wszystkie mięśnie, w których mogą pojawić się dolegliwości bólowe podczas ciąży. Ćwiczenia fizyczne w ciąży powinny poprawiać krążenie, zwłaszcza w nogach i w ten sposób zapobiegać powstawaniu żylaków, które często pojawiają się w tym czasie.

Zalecane ćwiczenia dla mam

Najprostszą formą aktywności fizycznej są spacery. Pobudzają one mięśnie do działania, a dodatkowo poprawiają wydolność oddechową. Przy tym spacer jest bardzo łagodną formą ruchu zalecaną niemal wszystkim kobietom ciężarnym. Kolejną dyscypliną idealną dla przyszłych mam jest pływanie, które wzmacnia mięśnie i wpływa na nie rozluźniająco. Jeśli mówimy o wodzie, trzeba zaznaczyć, że nie tylko pływanie jest aktywnością wartą uwagi. Coraz częściej pojawiają się oferty wodnego aerobiku dla kobiet w ciąży, z którego można skorzystać.

Jeśli basen, z jego dobrodziejstwami, nie jest dostępny, można skorzystać z grupowych ćwiczeń organizowanych m.in. w fitness klubach lub poprosić swojego lekarza lub położną o listę ćwiczeń, które można bezpiecznie wykonać samodzielnie w domu.

Duża grupa kobiet, kiedy zachodzi w ciążę rezygnuje z aktywności fizycznej. Jest to błąd, którego nie należy popełniać. Wprawdzie w okresie ciąży nie można wykonywać ćwiczeń obciążających organizm ani trenować dyscyplin, które grożą urazami, jednakże nie powinno się rezygnować z aktywności w ogóle. Ciąża to idealny czas na ćwiczenia wzmacniające mięśnie i poprawiające ogólną wydolność organizmu. Sprawna mama lepiej przechodzi wszystkie etapy ciąży. Dzięki endorfinom, które wyzwala aktywność fizyczna, jest szczęśliwsza. Także podczas porodu aktywne mamy mają lżej. Dlatego trzeba wyraźnie powiedzieć – zdrowa ciąża nie jest przeciwwskazaniem do ruchu.

One Comment

  • Jowita

    Najbardziej to chyba sie na nas odbija ograniczona mozliwosc swobodnego wychodzenia teraz przez ten cały lockdown. U mnie mało ruchu daje sie we znaki. Zaparcia mam srednio co 2 tygodnie. Ostatnie skonczyly sie hemoroidami i leczeniem czopkami. Do tego dochodzi stres i nie ma sie co dziwic, ze co chwile sie męczę. Baseny niestety znowu beda zamkniete ;/ Zostaja spacery. A co myslisz o delikatnym joggingu?

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *