Zmęczenie, brak energii, brak motywacji
Motywacja

Zmęczenie, brak energii – o czym może świadczyć?

Ciągłe zmęczenie, brak energii

Uczucie ciągłego zmęczenia i brak energii poważnie zakłóca codzienną aktywność fizyczną oraz psychiczną. Problem ten niestety coraz częściej dotyczy młodych osób a przeważnie kobiet. Prowadzi do kłopotów nie tylko z treningami, ale także w szkole lub pracy, czy do trudności w utrzymywaniu kontaktów towarzyskich i rodzinnych. O czym może świadczyć przewlekła senność i osłabienie? Czy istnieją sposoby na szybką poprawę samopoczucia oraz odzyskanie chęci do działania? Kiedy przedłużające się zmęczenie wymaga wizyty u lekarza?

Według definicji zmęczenie to zmniejszenie zdolności do wykorzystywania źródeł energii na odpowiednim poziomie.

Umownie podzielono je na:

  • zmęczenie fizyczne
  • zmęczenie umysłowe
  • zmęczenie psychicznie

Jest to jednak podział sztuczny, gdyż objawy z reguły obejmują zarówno spadek siły mięśniowej, jak i spowolnienie toku myślenia oraz rozkojarzenie. Co zaskakujące, zmęczenie należy do w pełni fizjologicznych zjawisk obronnych. Chroni organizm przed groźnymi dla zdrowia zaburzeniami, do których mogłoby dojść podczas kontynuowania wysiłku. Jednak przedłużające się, chronicznie uczucie braku energii jest dolegliwością, która może wynikać z innych, czasami łatwych do wyeliminowania czynników. Wiele przyczyn zmęczenia jest prostych do wykrycia.

Lista najczęstszych przyczyn ciągłego zmęczenia

Nieodpowiednia dieta

Dieta, która nie dostarcza odpowiedniej ilości składników odżywczych i energetycznych, wprowadza organizm w stan stresu. Pojawiające się wówczas zmęczenie oraz brak energii jest wynikiem zarówno deficytu „paliwa” dla żywych komórek, jak i sposobem ochronny przed wykonywaniem dodatkowego obciążenia fizycznego. Nie powinno zatem dziwić, że skrajnie niskokalorycznym dietom odchudzającym zawsze towarzyszy osłabienie i ospałość. Brak witamin, soli mineralnych, tłuszczu, białka i węglowodanów zaburza pracę mięśni, mózgu oraz innych ważnych narządów. Spadek masy ciała uzyskany dzięki takiej „głodówce” jest więc czynnikiem obniżającym samopoczucie, a nie źródłem satysfakcji z nowej sylwetki. Wycieńczający dla organizmu może być także trening na czczo.

Zaburzony rytm snu

Nieregularny tryb życia i brak codziennego wypoczynku nocnego to zdecydowanie jeden z głównych powodów senności oraz spadku energii podczas dnia. Każdy dorosły człowiek potrzebuje minimum 5-7 godzin nieprzerywanego snu na dobę. Zmienne pory zasypiania i wstawania,  praca w nocy, stres, napięcie emocjonalne to główne czynniki upośledzające regeneracyjne właściwości wypoczynku nocnego. Brak energii w ciągu dnia, osłabienie uwagi i koncentracji mogą wynikać także z innych ukrytych chorób np. obturacyjnego bezdechu sennego albo depresji. Uniemożliwiają one zaśnięcie, a także utrzymanie ciągłości snu.

Niedoczynność tarczycy

Niedoczynność tarczycy to choroba, której istotą jest niedobór produkowanych przez nią hormonów – tyroksyny i trijodotyroniny. Hormony te pobudzają metabolizm komórkowy naszego organizmu. Jego spowolnienie objawia się uczuciem zmęczenia, sennością, trudnościami w koncentracji, zaburzeniami pamięci, łatwym marznięciem, wzrostem masy ciała czy zaparciami. Niedoczynność tarczycy najczęściej spowodowana jest autoimmunologicznym zapalaniem typu Hashimoto, czyli skrycie rozwijającą się chorobą, na którą chorują głównie kobiety. Aby ostatecznie zdiagnozować niedoczynność tarczycy, należy oznaczyć stężenie hormonów we krwi. Leczenie polega na przewlekłej farmakologicznej substytucji brakującej tyroksyny.

Niskie ciśnienie, czyli hipotensja

Bardzo niskie ciśnienie tętnicze krwi jest typowe dla zdrowych, młodych szczupłych kobiet. Niestety, ciśnienie poniżej 100-90/60 mmHg powodują objawy takie jak częste zasypianie w ciągu dnia, brak koncentracji i siły, przewlekle obniżony nastrój. Skrajna hipotensja może być również przyczyną częstych omdleń poprzedzonych zawrotami głowy oraz mroczkami przed oczami, szczególnie po szybkiej pionizacji ciała. Niskie ciśnienie bywa wynikiem przyjmowania leków moczopędnych i odwodnienia. Podstawową metodą zapobiegania spadkom ciśnienia jest wypijanie minimum 2 litrów wody dziennie. W trakcie upałów lub aktywności fizycznej warto pić wodę z dodatkiem odpowiedniej mieszanki elektrolitów (dostępne np. w postaci tabletek musujących). Zwiększona w ten sposób objętość krążącej krwi wypełni łożysko naczyniowe, podniesie ciśnienie i uchroni przed uczuciem zmęczenia.

Anemia, czyli niedokrwistość

Anemia, podobnie jak brak snu, jest jednym z najczęstszych powodów uporczywego braku energii i osłabienia. Blada skóra i spojówki, wypadające włosy, łamiące się paznokcie, szybka praca serca, męczliwość mogą świadczyć o zbyt niskiej zawartości krwinek czerwonych i hemoglobiny we krwi. Niedobór żelaza lub witamy B12 wynikający ze złej diety oraz obfite krwawienia miesięczne to główne przyczyny niedokrwistości u młodych kobiet. Istnieją jednak inne, trudniejsze do zdiagnozowania choroby, którym towarzyszy anemia i ciągłe uczucie zmęczenia. Należą do nich między innymi choroba Crohna (nieswoiste zapalenie jelita), celiakia, utajone krwawienie z przewodu pokarmowego oraz defekty produkcji lub nadmierne niszczenie krwinek czerwonych.

Jeżeli odczuwasz chroniczne zmęczenia i brak energii warto sprawdzić, czy nie dotyczą Cię któreś z powyższych towarzyszącym zmęczeniu objawów chorobowych. Najlepiej skonsultować się z lekarzem i wykonać przynajmniej podstawowe badania krwi oraz pomiary ciśnienia. Należy wyeliminować też inne czynniki zaburzające prace organizmu i prawidłową regenerację, takie jak zbyt restrykcyjna lub uboga w składniki mineralne dieta oraz krótki i nieregularny sen.

2 komentarze

  • Dietetyk Na Walizkach

    Często winą za ciągłe zmęczenie obarczamy zmiany pogodowe. Jak dobrze zauważyłaś przyczyn może być wiele…Ja dodam od siebie, że ciągłe zmęczenie może być również sygnałem mówiącym o niedostatecznym nawodnieniu organizmu.

    • Fitblogerka

      To prawda, trzeba uważać na nawodnienie, zwłaszcza przy tak upalnych dniach. Dziękuję za uzupełnienie informacji i nie zapominajmy o wodzie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *