Nietrzymanie moczu po porodzie Przyczyny, ćwiczenia
Fit news

Nietrzymanie moczu po porodzie – jakie są przyczyny tej dolegliwości?

Ciąża i poród to szczególne doświadczenie w życiu kobiety. Młode mamy przygotowują się na przyjście na świat maluszka i planują czas spędzony z nim w pierwszych tygodniach po porodzie. Niestety plany te czasem pokrzyżować może przykra dolegliwość, jaką jest nietrzymanie moczu po porodzie. Powoduje ona dyskomfort zarówno fizyczny, jak i psychiczny i skutecznie może pogorszyć samopoczucie kobiety. Jakie są przyczyny tej dolegliwości? Czy można jej skutecznie zaradzić? Nasz artykuł odpowiada na te pytania.

Nietrzymanie moczu po porodzie – dlaczego się pojawia?

Nietrzymanie moczu po porodzie ma trzy najczęstsze przyczyny. Pierwsza z nich to osłabienie mięśni Kegla, czyli mięśni dna miednicy. Jest to spowodowane działaniem w czasie ciąży hormonów, których zadaniem jest zmniejszenie siły tych właśnie mięśni i wygładzenie ich. To konieczne, by poród przebiegł prawidłowo, niemniej jednak może powodować po porodzie wysiłkowe nietrzymanie moczu.

Druga przyczyna to dodatkowe kilogramy podczas ciąży. Nie znikają one zaraz po porodzie, a wzrost wagi często powoduje ucisk na organy wewnętrzne, w tym na pęcherz moczowy. Jest też dodatkowym obciążeniem dla mięśni Kegla, które i tak zostały osłabione podczas ciąży i porodu.

Po trzecie, w czasie ciąży pęcherz staje się bardziej wrażliwy. Jest to spowodowane zarówno rozwojem płodu, jak i ruchami dziecka. Nietrzymanie moczu po porodzie może być spowodowane także właśnie większą wrażliwością pęcherza, która powoduje uczucie parcia na pęcherz i naglącej potrzeby oddania moczu. Obok wysiłkowego nietrzymania moczu może pojawić się wówczas mieszana postać tej dolegliwości: wysiłkowa i nagląca, a także naglące nietrzymanie moczu.

Nietrzymanie moczu po porodzie – czy i jak można mu zaradzić?

Dobra wiadomość jest taka, że nietrzymanie moczu po porodzie można skutecznie leczyć. Najprostszy sposób to ćwiczenie mięśni Kegla, czyli mięśni dna miednicy. Można to robić, na przykład kontrolując strumień podczas oddawania moczu. Ćwiczenie to polega na tym, że wstrzymujemy co jakiś czas strumień moczu, napinając w ten sposób mięśnie Kegla. Mięśnie dna miednicy można też trenować, używając specjalnych kulek dopochwowych albo po prostu napinając je i rozluźniając, także podczas zwykłych codziennych czynności. Takie ćwiczenia powinny znacząco pomóc w opanowaniu problemu, jakim jest nietrzymanie moczu po porodzie.

Doraźnie pomóc mogą także wkładki higieniczne do bielizny i podpaski przeznaczone dla osób borykających się z problemem nietrzymania moczu. Nowoczesne produkty tego typu nie tylko zapobiegają zawilgoceniu bielizny, mają także system kontroli powstawania nieprzyjemnego zapachu, co jest bardzo istotne dla komfortu psychicznego. Stosując tego rodzaju udogodnienia, można właściwie zapomnieć o problemie, spokojnie ćwiczyć mięśnie Kegla w dogodnym czasie i cieszyć się radością pierwszych dni i tygodni spędzonych z dzieckiem.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *