seler naciowy i jego właściwości dieta
Dieta

Seler naciowy i jego właściwości dla osób uprawiających sport oraz na diecie

Seler naciowy jest zaliczany do tzw. superfoods, a jego popularność rośnie w ostatnim czasie bardzo szybko. Jednak to warzywo nie jest nowością – ludzie transportowali nasiona selera od wieków i hodowali go początkowo głównie jako roślinę leczniczą. Obecne odmiany selera naciowego doceniane są dzięki swym walorom smakowym i chętnie wykorzystywane w kuchni, a także ze względu na swe wartości dietetyczne i lecznicze. Jakie są główne korzyści ze spożywania tego warzywa? Poniżej niektóre właściwości dla osób uprawiających sport oraz na diecie.

Seler naciowy a nawodnienie podczas treningu

Aktywność sportowa powoduje przyspieszenie tętna i wzrost ciepłoty ciała, a tym samym zwiększone potrzeby nawodnienia organizmu. Niezbędnym składnikiem do utrzymania właściwego nawodnienia są elektrolity, a przede wszystkim sód i potas.

Seler naciowy zawiera aż 95,43% wody i jest bogaty w elektrolity, a zwłaszcza właśnie w sód i potas. Zawiera też magnez, wapń i fosfor. Sok ze świeżego selera doskonale sprawdzi się zatem jako napój podczas treningu oraz po wysiłku fizycznym. Pomoże uzupełnić elektrolity utracone przez organizm podczas zwiększonej aktywności fizycznej. 

Odpowiednie nawodnienie organizmu to nie tylko podstawa bezpieczeństwa treningu, jest ono istotne także dla jego efektywności. Właściwe uzupełnianie płynów, a przy tym elektrolitów, może wydłużyć trening nawet o ponad 30%. Warto zatem skorzystać z ich naturalnego źródła zawartego w selerze naciowym.

Wiele inspirujących przepisów na napoje i koktajle z selerem naciowym, które sprawdzą się podczas treningów, znajdziecie na https://nacioweselerlove.pl

Seler naciowy na ból stawów i mięśni po treningu

Bóle mięśniowo-stawowe mogą mieć różne przyczyny – urazy, przeciążenia u osób z nadwagą i otyłością lub przetrenowanie spowodowane intensywnym wysiłkiem fizycznym. Według wielu opinii regularne picie soku z selera naciowego przynosi ulgę w przypadku nadmiernego obciążenia stawów i pomaga w łagodzeniu bólu stawów różnego pochodzenia, w tym bóli reumatycznych. Takie pozytywne oddziaływanie soku z selera naciowego zgłasza wiele osób m.in. na różnych forach internetowych. Nie odnalazłam jednak bardziej szczegółowych analiz medycznych prowadzonych w tym kierunku.

Należy jednak zaznaczyć, że seler naciowy to cenne źródło antyoksydantów i polisacharydów, które to mają silne działanie przeciwzapalne i rozkurczające. Sok jest również bardzo skuteczny w zmniejszaniu stanu zapalnego mięśni, dzięki zawartym w nim minerałom. Ponadto, jak już wspomniano, elektrolity zawarte w selerze, potrafią doskonale nawodnić organizm, co dodatkowo przyspiesza procesy regeneracji i zmniejszy ogólny ból.

Seler naciowy przy odchudzaniu

Seler naciowy zaliczany jest do superfoods i polecany jest w diecie dla osób z nadwagą lub otyłością. Warzywo to ma bardzo niską kaloryczność – 100 g selera naciowego zawiera zaledwie 17 kalorii, a cały seler waży około 400 g. To nie jedyna jego zaleta jako warzywa dietetycznego.

Pomimo tak niskiej kaloryczności ma on wiele cennych składników odżywczych. Jest on źródłem elektrolitów, przeciwutleniaczy, potasu, witaminy z grupy B, witaminy C i K. Spożywanie selera, może zatem dostarczyć wielu niezbędnych minerałów i witamin, a także pomóc w redukcji tkanki tłuszczowej i kontroli metabolizmu.

Seler naciowy ma też wspaniałe walory smakowe. Z powyższych powodów można regularnie go spożywać i dodawać, do niemal każdej potrawy, zarówno na zimno, jak i na ciepło. Na internetowych stronach kulinarnych dostępne są przeróżne przepisy z selerem naciowym, ale najbogatszą bazę i wszelkie sposoby wykorzystania tego warzywa znalazłam na dedykowanej stronie nacioweselerlove.pl w zakładce seler naciowy przepisy

seler naciowy właściwości odchudzanie

Seler naciowy a proces trawienia

Procesy trawienne są niezwykle ważne dla prawidłowego wchłaniania wszelkich składników odżywczych i zdrowia organizmu. Natomiast zaparcia są sygnałem świadczącym o problemach trawiennych. Przyczyną problemów trawiennych może być m.in. za małe wydzielanie kwasów żołądkowych, występujące np. osób z niedoczynnością tarczycy.

W przypadku problemów trawiennych warto spożywać seler naciowy w postaci świeżowyciskanego soku. Sok z selera wspomaga wydzielanie kwasu żołądkowego i enzymów potrzebnych w procesie trawienia, co ma pozytywny wpływ na wchłanianie przez organizm niezbędnych składników odżywczych. Spożywanie selera właśnie w takiej postaci przynosi mnóstwo korzyści trawiennych – zmniejsza wzdęcia, tendencję do zaparć i przyspiesza metabolizm.

Aby wykorzystać w pełni właściwości soku z selera, zaleca się pić szklankę soku z selera naciowego rano, na pusty żołądek, minimum 30 minut przed śniadaniem.

Seler naciowy a poziomu cholesterolu

Zgodnie z opinią wielu międzynarodowych źródeł dietetyczno-naukowych, regularne spożywanie selera naciowego obniża poziom lipidów oraz wysoki poziom złego cholesterolu we krwi. Za takie działanie odpowiada związek 3-n-butyloftalid (BuPh) zawarty w selerze. Ponadto substancje zawarte w selerze zwiększają wydzielanie żółci. Może to również mieć znaczenie w obniżaniu poziomu cholesterolu, a tym samym chronić zdrowie serca.

We wpisie zostały wymienione tylko niektóre prozdrowotne korzyści pochodzące z selera naciowego. Jest ich o wiele więcej. Zatem jeżeli zainteresował Cię ten temat i planujesz wzbogacić swoją dietę o to warzywo, koniecznie poznaj pozostałe właściwości selera naciowego.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *