Masło orzechowe Kulturyści Siłownia
Dieta

Dlaczego kulturyści jedzą masło orzechowe przed treningiem?

Masło orzechowe przed treningiem

Masło orzechowe charakteryzuje się nie tylko niezaprzeczalnymi walorami smakowi, lecz przede wszystkim bogactwem różnych substancji odżywczych. Jest doskonałym uzupełnieniem diety osób aktywnych fizycznie. Już jego niewielka ilość dostarcza bardzo dużą dawkę substratów energetycznych niezbędnych do efektywnego wysiłku.

Dobrej jakości masło orzechowe to sycący i pełnowartościowy produkt, który może być spożywany zarówno przed, jak i po treningu.

Dlaczego masło orzechowe jest zdrowe?

Masło orzechowe, pomimo wysokiej kaloryczności (około 700 kcal/ 100g) jest częstym elementem jadłospisu profesjonalnego sportowca. Zjedzone przed treningiem dostarcza szybko wchłanialne węglowodany, które są realnym zastrzykiem energetycznym. Jest ono także źródłem białka, tłuszczów, błonnika, witaminy E oraz soli mineralnych (gł. magnezu), czyli substancji niezbędnych do regeneracji organizmu po intensywnym wysiłku fizycznym. Łyżka masła może być traktowana jako przekąska lub być dodatkiem do koktajli białkowych, płatków owsianych, ryżu czy pieczywa. Wystarczy łyżka masła orzechowego by zwiększyć wartość odżywczą nawet najprostszej potrawy.

Masło orzechowe a trening

Dobrej jakości masło orzechowe jest cennym źródłem niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, białka oraz węglowodanów, czyli podstawowych składników pokarmowych dostarczających energii oraz składników budulcowych tkanki mięśniowej. Dzięki swojej tzw. wysokiej gęstości odżywczej niewielka porcja niweluje uczucie głodu, umożliwiając jednocześnie wydajny wysiłek fizyczny bez uczucia przepełnienia żołądka.

Nawet zawodowi kulturyści przed treningiem spożywają niewielką ilość masła orzechowego, gdyż zauważono, że jego dodatek ogranicza powysiłkowy katabolizm mięśniowy (tzn. utratę tkanki mięśniowej) oraz zapewnia uczucie sytości, co ułatwia kontrolę nad ilością ogółem spożywanych pokarmów.

Rodzaje masła orzechowego

Masło orzechowe niejedno ma imię. To klasyczne pozyskiwane jest z orzechów arachidowych, jednak coraz większą popularnością cieszą masła migdałowe, pistacjowe czy z orzechów nerkowca. Ponadto masła orzechowe przyjmują różną konsystencję – kremową lub crunchy (z kawałkami orzechów). Dla osób stosujących dietę niskokaloryczną stworzono specjalne produkty niesłodzone o obniżonej zawartości tłuszczu. Ciekawą alternatywą dla masła orzechowego w słoiku jest jego sproszkowana, nieco odtłuszczona forma, którą miesza się z niewielką ilością wody aż do uzyskania pożądanej gęstości.

dlaczego kulturyści jedzą masło orzechowe
kremowe 450 g
masło orzechowe 100% orzechy
crunchy 500 g

Jakie masło orzechowe wybrać?

Zdrowotny potencjał masła orzechowego ma pewne ograniczenia, które wynikają z przeciętnego składu wielu produktów dostępnych w zwykłych sklepach. Niestety, duża część popularnych maseł orzechowych jest wyprodukowana z prażonych na głębokim tłuszczu orzeszków z dodatkiem oleju palmowego i ogromnych ilości cukru lub soli. Idealne masło orzechowe powinno składać się w 100% jedynie z orzechów. Ewentualnie można wybrać masło z małym dodatkiem soli lub cukru (np. w postaci syropu z agawy) podkreślającego smak. Masło orzechowe można również zrobić samodzielnie w domu. Potrzeba do tego wyłącznie suchej patelni do uprażenia orzechów oraz blendera z dużą mocą.

Czy masło orzechowe powoduje tycie?

Wiele osób boi się masła orzechowego ze względu na jego wysoką kaloryczność. Rzeczywiście, łyżka to około 160 kcal, dlatego nawet przed bardzo intensywnym treningiem warto nie przekraczać tej porcji tzn. 1 ŁYŻKI. Tym bardziej, że masło najczęściej spożywa się jako dodatek do pieczywa czy omleta. Jeśli jednak zjedzona porcja zostanie skrupulatnie wliczona do dziennego bilansu spożytych kalorii, dobrej jakości masło przyniesie wówczas wyłącznie pozytywne efekty –  podniesie siłę, zmniejszy chęć na słodycze, przyspieszy regenerację i poprawi nastrój.

One Comment

  • Maslovy

    Wiele osób boi się masła orzechowego ze względu na kaloryczność a nie docenia jego prozdrowotnych właściwości. Co więcej, ludzie myślą że masło orzechowe to tylko orzeszki ziemne (które w sumie nie są orzechami) a przecież jest więcej gatunków. Masło migdałowe, z nerkowców, rożne miksy. One mają znacznie więcej wartości – i są nawet smaczniejsze 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *