Jak kreatyna wpływa na organizm kobiet
Dieta

Jak kreatyna wpływa na organizm kobiet?

Czy kreatyna powinna być stosowana przez kobiety?

Kreatyna to suplement pozwalający na zwiększenie siły oraz masy mięśniowej, stosowany przez wiele trenujących osób. W opinii niektórych mniej doświadczonych osób kreatyna nie powinna być stosowana przez kobiety, gdyż może spowodować zbyt dużą rozbudowę tkanki mięśniowej, zaburzać proporcje kobiecej sylwetki. Czy rzeczywiście upodabnia ona ciało kobiety do ciała kulturysty? A może jest całkowicie bezpieczna, a jej racjonalne stosowanie jedynie podnosi efekty treningów? Jak kreatyna wpływa na sylwetkę kobiet?

Kreatyna działa stymulująco na komórki mięśniowe poprzez wzmaganie procesów anabolicznych, czyli syntezy nowych cząsteczek, głównie białek strukturalnych. Jej skuteczność zależy od rodzaju oraz intensywności wysiłku fizycznego. Najwięcej korzyści przynosi ona osobom, które wykonują trening siłowy lub wytrzymałościowy.

Jak kreatyna wpływa na mięśnie kobiet?

Kreatyna ma wpływ na poprawę siły fizycznej, wydajność treningów. Bardzo często kojarzy się jednak z dwoma mechanizmami – zatrzymaniem wody wewnątrz mięśnia oraz z pobudzeniem jego rozrostu. Jest to pewne uproszczenie całego spektrum właściwości kreatyny. Niewłaściwe rozumienie tych procesów niezmiennie bywa źródłem wątpliwości u kobiet planujących przyjmowanie tego suplementu.

Owszem wiążę ona wodę w komórkach mięśnia, a następnie wzrost tego uwodnienia przyśpiesza syntezę nowych białek. Nieprawdą jednak jest, że kreatyna stosowana przez kobiety wywoła nadmierną rozbudowę mięśni w miejscach typowych dla mężczyzn. Dlaczego tak się dzieje?

  • Kobiety naturalnie mają mniej hormonów (testosteronu oraz innych androgenów) odpowiadających za rozbudowę mięśni typową dla mężczyzn. Nawet najmocniejszy trening siłowy wspomagany kreatyną nie przekształci zatem drobnej kobiety w kulturystę
  • Kreatyna nie jest sterydem i nie ma nic wspólnego z substancjami dopingującymi sztucznie modyfikującymi metabolizm mięśniowy
  • Kreatyna współdziała z treningiem. Jednak kobiety trenujące siłowo (nie zawodowo) rzadko osiągają obciążenie, które stanowiłoby bodziec zbyt silnie pobudzający wzrost mięśni. Typowy trening na siłowni wspomagany kreatyną może jedynie pomóc w budowie pożądanych grup mięśniowych, np. mięśnia pośladkowego oraz widocznie ujędrnić sylwetkę
  • Kobiety są mniej podatne na wpływ kreatyny na mięśnie niż mężczyźni, co najprawdopodobniej ma związek ze składem ciała – większą zawartością wody i tłuszczu względem mięśni

Jak kreatyna wpływa na organizm?

Kreatyna, oprócz poprawy siły fizycznej i wydajności, wpływa również na stan układu nerwowego.

  • powoduje wzrost energii w organizmie, dostępnej zarówno dla mięśni, jak i dla mózgu
  • znacznie poprawia ona funkcje poznawcze, koncentrację oraz pamięć
  • pełni rolę przeciwutleniacza, który opóźnia procesy starzenia

Te pozytywne efekty bardzo szybko zauważają osoby pracujące umysłowo i uczące się. Natomiast właściwości przeciwstarzeniowe są szczególnie cenione przez kobiety.

Jak kreatyna wpływa na cykl miesiączkowy?

Obalając mity na temat kreatyny i jej stosowania przez kobiety trzeba wspomnieć również o jej rzekomym działaniu powodującym zatrzymanie miesiączki. Kreatyna nie jest hormonem, zatem nie wpływa na cykl miesięczny. Wtórny brak miesiączki u trenujących kobiet wynika wyłącznie ze zbyt niskiego poziomu tkanki tłuszczowej (hormonalnie aktywnej), której zwartość nie powinna być mniejsza niż 17% całkowitego ciężaru ciała.

Jak kreatyna wpływa na masę ciała?

Wielu osobom trenującym wydaje się, że podczas przyjmowania kreatyny tyją, ponieważ czasem zauważają podwyższenie wagi. Jednak wzrost masy ciała wynika przede wszystkim ze wzrostu zawartości tkanki mięśniowej, której objętość waży tyle, co znacznie większa objętość tkanki tłuszczowej. W uproszczeniu – mięśnie są cięższe od tłuszczu! Ponadto należy podkreślić, że im większa przewaga mięśni nad tłuszczem, tym szybszy metabolizm spoczynkowy – oznacza to mniejszą predyspozycję do otyłości, nawet przy delikatnych odstępstwach od idealnej diety.

Jak kreatyna działa na nerki?

Na podstawie badań ustalono, że u osób zdrowych suplement ten nie wywołuje żadnych poważnych skutków ubocznych, a nawet jeśli występują (np. uczucie „puchnięcia” po rozpoczęciu stosowania) zwykle pozostają one dyskretne oraz szybko przemijają. Ostrożność powinny zachować jednak osoby z przewlekłą chorobą nerek. Przewodnienie po kreatynie może potencjalnie pogorszyć funkcje tego narządu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *