Jak wzmocnić kawę? dodatki
Dieta

Jak wzmocnić działanie kawy? – zdrowe dodatki

Wzmocnienie porannej kawy dzięki witaminom i przeciwutleniaczom

Często zapominasz przyjmować witaminy? Nie przejmuj się! Zwłaszcza w porannym zabieganiu robi to prawie każdy z nas. Jednak czego nigdy nie zapominamy? Każdy kawosz pamięta o porannej filiżance kawy! To sposób na początek dnia pełen energii, ale też zdrową dawkę witamin i przeciwutleniaczy, którą można dołączyć do kawy. Jak wzmocnić kawę?

Przedstawiam 5 sposobów na specjalną kawę – z dodatkami, które są źródłem witamin i przeciwutleniaczy.  Z pewnością przekonacie się, że zalety takiej kawy to nie tylko dodatkowa porcja energii i poprawa nastroju.

Kawa pachnąca imbirem – dla aktywnych i nie tylko

Jeśli ostatnio sporo trenujesz i odczuwasz ból mięśni po intensywnych ćwiczeniach, warto wzmocnić kawę dodatkiem imbiru. Imbir to potężna dawka przeciwutleniaczy i środków przeciwzapalnych. Imbir działa łagodząco na ból mięśni. Ma też działanie przeciwmigrenowe, wspomaga trawienie tłuszczu, pomaga obniżyć poziom cukru we krwi, dostarcza organizmowi manganu, działa łagodząco na trądzik i wzmacniająco na włosy – lista prozdrowotnych korzyści jest jeszcze dłuższa.

Jak przyrządzać kawę?

Zetrzyj świeży imbir na drobnej tarce i zamroź go w pojemniczku na kostki lodu. Codziennie rano będziesz mieć gotową porcję tartego imbiru, którą należy dodać do kawy – czyli jedną łyżeczkę imbiru w formie kostki. Alternatywą może być imbir suszony, który można kupić w dziale przypraw.

Cynamonowa rozkosz – w trosce o poziom cukru

Cynamon w połączeniu z kawą znany jest nie od dziś. Posypanie porannego kubka kawy cynamonem dostarcza potężnej i smacznej dawki przeciwutleniaczy. Cynamon jest bogatym źródłem flawonoidów o działaniu antyoksydacyjnym oraz źródłem manganu, wapnia, żelaza i błonnika. Przyprawa ta stosowana jest od dawna w celu obniżenia poziomu cukru we krwi oraz poprawy trawienia. Cynamon może być szczególnie cenny dla osób, które mają problemy żołądkowo-jelitowe, niestrawność, wzdęcia, nudności.

Jak przyrządzać kawę?

Posyp poranną kawę cynamonem zamiast cukru lub zaparz ją z jego dodatkiem. Najlepiej wybrać cynamon Ceylon, czyli tzw. „prawdziwy cynamon”, ponieważ jest zdrowszy oraz delikatniejszy w smaku. Pochodzi on ze Sri Lanki i południowych części Indii. Niestety większość dostępnego cynamonu w sklepach to cynamon cynamonowy zwany też Casia, od nazwy południowochińskiego gatunku drzewa Cinnamomum Cassia, z którego pochodzi. Popularniejsza i tańsza Cassia zawiera około 1% kumaryny, która może być szkodliwa w większych ilościach, podczas gdy Ceylon zawiera tylko jej śladowe ilości 0,004%, czyli 250 razy mniej.

Kurkuma latte – kawa wspomagająca trawienie

Być może czytaliście już artykuł o: Naturalnych spalaczach tłuszczu. Czy pamiętacie o kurkumie? Ilość przeciwutleniaczy zawarta w kurkumie wspomaga trawienie, detoksykację wątroby, oczyszcza organizm i przeciwdziała zaparciom – warto zatem wzmocnić kawę dodając kurkumy.

Jak przyrządzać kawę?

Należy połączyć w dużym kubku: kawę espresso, 3/4 szklanki mleka (migdałowego, ryżowego lub zwykłego mleka krowiego), 1 łyżeczkę kurkumy (znajdziecie ją w dziale przypraw) i szczyptę czarnego pieprzu. Połączenie kurkumy z odrobiną czarnego pieprzu zwiększy korzyści, które daje ta przyprawa – pieprz poprawi przyswajalność składników prozdrowotnych kurkumy i wzmocni jej działanie.

Jak wzmocnić kawę? - kurkuma latte

Kawa z dodatkiem kakao – na dobry nastrój i „dobry cholesterol”

Kawa z dodatkiem kakao – brzmi już bardzo dobrze, prawda? A jeszcze lepiej, gdy przypomnimy sobie wartości odżywcze zawarte w kakao.  Picie kakao jest zdrowe, ponieważ ma ono dużą ilość błonnika pokarmowego, przeciwutleniaczy i magnezu. Dzięki temu kakao jest zaliczane do tzw. superfood. Jest ono też jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy i najwyższym źródłem żelaza. Kakao obniża ciśnienie krwi, podwyższa poziom dobrego cholesterolu HDL i obniża poziom złego cholesterolu LDL, dzięki czemu ma pozytywne działanie na serce. Wpływa również na poprawę nastroju i ma właściwości antydepresyjne. Czy wspominałam już, że kawa z kakao jest przepyszna? 😉

Jak przyrządzać kawę?

Wymieszaj 1 łyżkę surowego kakao w filiżance kawy. Poszukaj ekologicznego surowego kakao, aby uzyskać jak najwięcej korzyści i poznaj różnicę między surowym kakao (czyli tłoczonym na zimno) a zwykłym sproszkowanym kakao (które powstaje poprzez prażenie ziaren i traci większość wartości odżywczych).

Kawa z macą – na większą wydajność sportową

Korzeń Maca jest tradycyjnie wykorzystywany w celu zwiększenia płodności i stosowany przez mieszkańców Peru od tysięcy lat. Przypisuje mu się właściwości wzmacniające, dodające energii, poprawiające wydajność sportową, zwiększające popęd seksualny i wiele innych. Ta egzotyczna roślina zaliczana jest również do superfoods i zyskuje coraz większą popularność. Sproszkowany korzeń maca jest również wykorzystywany do napojów jako zdrowy „zamiennik” kawy. Niektóre osoby spożywa ją przed treningiem.

Jak przyrządzać kawę?

Zaparz pół filiżanki klasycznego espresso. Następnie rozpuść w espresso łyżeczkę sproszkowanej macy. Całość zalej spienionym mlekiem. Do takiej kawy pasuje również mleko roślinne. Rekomendowana dzienna dawka sproszkowanego korzenia maca nie została jak dotąd określona. Większość osób zaczyna od jednej łyżeczki, a sugerowana w wielu źródłach dawka to 2-3 łyżeczki dziennie.

Ponieważ wiele osób codziennie pije kawę, warto wzmocnić nasz poranny kubek i wzbogacić go o antyoksydanty. Wymienione dodatki do kawy dają wiele cennych dla organizmu efektów, ale w niektórych przypadkach należy pamiętać o przeciwwskazaniach. Jednym z nich może być np. uczulenie na cynamon. Dlatego zawsze indywidualnie podchodźmy do naszej diety.

Miłego dnia z kubkiem kawy! 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *