batony proteinowe
Dieta

Batony proteinowe – czy warto wprowadzić do diety fit?

Batony proteinowe – dieta

Batony proteinowe są polecane jako fit zamiennik tradycyjnych słodyczy. Mają być szybką przekąską, która dostarczy dużych ilości pełnowartościowego białka, niezwykle ważnego składnika odżywczego w diecie osób aktywnych fizycznie. Popularność batonów proteinowych spowodowała, że w sklepach można znaleźć propozycje z różnych półek cenowych. Czym różnią się między sobą batony proteinowe? Czy każdy baton białkowy rzeczywiście jest zdrowszym zamiennikiem tradycyjnych słodkości?

Po batony proteinowe najczęściej sięgają osoby odchudzające się lub trenujące, budujące masę mięśniową. Dobrej jakości batony charakteryzują się bardzo dużą zawartością białka, natomiast minimalną węglowodanów i tłuszczy. Przekąski proteinowe pojawiły się na rynku fitness w odpowiedzi na rosnące uznanie diet białkowych. Istnieją co prawda produkty będące także źródłem znacznej ilości kalorii, lecz takie batony stworzono raczej z myślą o osobach trenujących “na masę”, a nie o tych utrzymujących deficyt kaloryczny.

Batony proteinowe to żywność funkcjonalna, mogąca czasem zastąpić na przykład drugie śniadanie. Zdecydowanie jednak nie zaleca się ich spożywania zamiast normalnych, zbilansowanych posiłków.

Jak wybrać dobry baton proteinowy?

Kupując zdrowe słodycze i przekąski, nie należy kierować się wyłącznie smakiem i ceną. Wielu producentów reklamuje swoje batony mianem białkowych, pomimo tego, że różnica między nimi a tymi klasycznymi polega jedynie na niewielkim dodatku najtańszego białka serwatkowego lub sojowego. Niestety nie ma jednolitych reguł określających, jaki produkt oficjalnie można nazwać proteinowym, co tłumaczy, dlaczego akurat ten sektor fit żywności bywa źródłem wielu nadużyć.

Aby wybrać dobrej jakości baton proteinowy, będący wartościowym uzupełnieniem fit diety należy kierować się jego składem.

Dobrej jakości baton proteinowy – skład:

  • Wysoka zawartość białka pochodzącego z mleka, kolagenu lub soi. Białko powinno stanowić minimum 1/3 masy całego produktu (zwykle około 20g)
  • Brak utwardzanych tłuszczy roślinnych
  • Minimalna ilość lub najlepiej zupełny brak cukrów prostych, których źródłem jest glukoza lub syrop glukozowo-fruktozowy
  • Niskokaloryczne substancje słodzące, takie jak alkohole cukrowe (ksylitol, erytrol, maltitol) czy stewia
  • Znaczna ilość błonnika pokarmowego

Idealny baton proteinowy powinien dostarczać 200-250 kcal w jednej porcji.

Podstawą naszego wyboru powinien być zatem skład batonów proteinowych. Ponadto możemy też skorzystać z domowych przepisów na batony proteinowe.

Jaki wpływ mają batony proteinowe na odchudzanie?

Chociaż może się wydawać, że kaloryczność batona białkowego jest zbliżona do kaloryczności zwykłych słodyczy, to jego unikatowy wysokobiałkowy skład ma być wyróżnikiem. Dieta ze zwiększoną zawartością białka, połączona z regularnym treningiem powoduje, że spalanie tłuszczu odbywa się jednocześnie ze wzmacnianiem mięśni. Baton proteinowy może być więc traktowany jako clean cheat meal, czyli „czysty oszukany posiłek” stanowiący znakomitą odskocznię od rygorystycznej, monotonnej diety. Białkowa przekąska o dobrym składzie zaspokoi zachcianki na słodycze, a białko stanie się budulcem mięśni. Jednak właśnie ze względu na kaloryczność batonów, należy pamiętać o umiarze, o czym więcej w dalszej części wpisu.

Czy batony proteinowe są dla każdego?

Batony białkowe mogą spożywać osoby szukająca alternatywy dla tłustych i słodkich wafelków. Uważać powinni weganie bądź alergicy, którzy nie tolerują białka mleka krowiego lub sojowego. Te dwa składniki znajdują się w większości produktów tego rodzaju.

Ponadto batony proteinowe zawierają niskokaloryczne zamienniki cukru białego i również dlatego należy spożywać je niezbyt często. Zbyt duża jednorazowa dawka zamienników tj. erytrol czy ksylitol niekiedy podrażnia przewód pokarmowy osób do nich nieprzyzwyczajonych.

Jak często jeść batony proteinowe?

Batony białkowe można wprowadzić z umiarem jako dodatkową przyjemność fit diety. Mogą być one urozmaiceniem i słodką nagrodą za wysiłek włożony w proces odchudzania – baton świetnie sprawdzi się jako okazjonalna wzbogacona o białko przekąska po intensywnym treningu.

Warto jednak zaznaczyć, że batony białkowe oprócz białka, błonnika i niewielkiego dodatku węglowodanów, nie przynoszą zbyt wielu korzyści odżywczych. Nigdy nie powinny być więc postrzegane jako pełnowartościowy, codziennie spożywany zamiennik prawidłowo skomponowanego śniadania, obiadu czy kolacji.

One Comment

  • Megi

    Przekąska dla leniwych 😛 no albo ewentualnie bardzo zapracowanych. Po treningu wolę własny koktajl, najlepiej z dodatkiem odżywki białkowej. Yummy!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *