Skakanie na skakance. Czy skakanka odchudza
Trening

Skakanie na skakance – efekty, Q&A

Skakanie na skakance, kojarzy się wielu osobom z dzieciństwem, ale ze względu na swoje zalety taki trening jest często wybierany przez wielu sportowców, między innymi bokserów czy koszykarzy. Dlaczego skakanka?

Co daje skakanie na skakance?

  • Pozwala na spalanie kalorii
  • Poprawia ogólną koordynację ruchową oraz kondycję, zwiększa skoczność i zwinność
  • Jest to ćwiczenie wielostawowe. Powoduje wzmocnienie mięśni nóg, pośladków, brzucha, a także mięśni ramion.
Co daje skakanie na skakance

Czy skakanka odchudza?

Skakanka angażuje ruchowo całe ciało. Skakanie na skakance wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej, pomagając w walce z nadwagą i w zgubieniu zbędnych kilogramów. Należy ćwiczyć minimum 30 minut, aby wydajnie spalać tkankę tłuszczową.

Ile kalorii spala skakanie na skakance?

Trening na skakance wymaga sporego nakładu energii. Możemy wykonywać klasyczne skoki na skakance – obunóż lub przeskakując z nogi na nogę, a także dowolnie je urozmaicać. Skakanie na skakance przez 30 minut, pozwala spalić około 250 – 350 kcal. Ilość spalonych kalorii zależy od tego, czy skaczemy bardziej rekreacyjnie, czy intensywnie.

Czy skakanka daje takie same efekty jak bieganie?

Skakanie na skakance daje podobne efekty jak bieganie, pod względem spalanych kalorii. Poniżej przykładowe obliczenia spalanych kalorii dla wagi ciała 60 kg. Obliczenia wykonano przy użyciu kalkulatora kalorii – przy pomocy tego narzędzia, można wykonać je samemu, dla swojej wagi.

  • wolne bieganie (7,5 km/h) przez 30 min = 243 kcal
  • szybkie bieganie (12 km/h) przez 30 min = 360 kcal
  • rekreacyjne skakanie na skakance przez 30 min = 246 kcal
  • intensywne skakanie na skakance przez 30 min = 297 kcal
Czy skakanka odchudza

O ile podczas biegania, czy jazdy na rowerze, pracują tylko niektóre grupy mięśni, skakanie oddziałuje na cały aparat ruchu. Taki trening ładnie rzeźbi mięśnie nóg – kształtują się one bez nabierania obiętości. Ponadto kształtuje mięśnie brzucha i wyszczupla talię. Ruch rąk wykonywany podczas skakania umożliwia bardzo delikatne budowanie mięśni ramion, barków i klatki piersiowej. Skakanka powinna być zatem ulubiona przez kobiety.

Oprócz tego podskoki, według badań medycznych, wpływają na pracę jelit. Skakanie działa hamująco na produkcję greliny, czyli hormonu wpływającego na odczuwanie głodu. Można więc spokojnie trenować.

Jaka powinna być długość skakanki?

Większość sprzedawanych skakanek ma długość powyżej 3 metrów, a konstrukcja rączek pozwala na samodzielne skrócenie długości skakanki.

Aby dobrać długość skakanki, chwytamy obie rączki skakanki jedną dłonią i stajemy stopą na środku linki. Naciągamy linkę wzdłuż ciała i sprawdzamy dokąd sięgają końce linki skakanki. Powinny one sięgać pod pachę.

Jaka powinna być długość skakanki Fitblog
Źródło: Velitess

Dodatkowo długość skakanki można zweryfikować podczas skakania. Skakanka podczas skoku powinna lekko stykać się z podłogą. Jeśli nie dotyka podłogi, to jest za krótka, jeśli zaś styka się z podłogą przed nami tzn. jeszcze przed stopami, to jest za długa.

Jakie są przeciwskazania do treningu na skakance?

Skakanie na twardej powierzchni jest niewskazane dla osób z problemami związanymi z ruchomością stawów. Intensywne skakanie na skakance nie jest także polecane osobom z bardzo dużą nadwagą lub cierpiącym na otyłość. Podobnie będzie ono nadmiernie obciążać stawy. W takim wypadku lepiej wybrać szybki marsz lub marszobieg. Podobnie, trening na skakance powinien być też unikany przez osoby z niewydolnością krążenia i serca.


Podsumowując, jeżeli możecie pozwolić sobie na taki rodzaj treningu, warto jest mieć skakankę w swojej mini domowej siłowni. Zasady takiego treningu zna każdy i nie potrzebujemy do niego trenera. Ponadto skakanka zajmuje mało miejsca, dlatego łatwo ją zabrać ze sobą w podróż i trenować w wybranym momencie, również na świerzym powietrzu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *