ab crack
Trening

Ab crack – nowy trend fit w social media czy zdrowa sylwetka?

Ab crack – nowy trend fitness

Pojęcie ab crack zostało rozpowszechnione w social mediach, w szczególności na Instagramie i zyskało popularność dorównującą frazie thigh gap promującej szczupłe uda. Ab crack, czyli najświeższy trend w rzeźbieniu brzucha u kobiet jest obecnie pożądany bardziej niż klasyczny „sześciopak”. Modę na tak bardzo szczupły brzuch z delikatnie zarysowanymi mięśniami wylansowały modelki fitness, których sylwetki są inspiracją i celem treningowym dużej liczby kobiet dbających o swój wygląd.

 

Co to jest ab crack?

Ab crack to pionowa kreska na brzuchu dzieląca mięsień prosty brzucha na pół.  Jest on również niczym innym jak widoczną przez powłoki skórne strukturą anatomiczną o nazwie kresa biała (łac. linea alba). Kresę białą, czyli splot zbitych włókien kolagenowych ciągnących się od mostka aż do spojenia łonowego, ma każdy z nas. Zwykle jest ona niewidoczna, ukryta pod warstwą skóry i tkanki tłuszczowej.

 

Instagramowe fitspiracje vs rzeczywistość

Wyeksponowanie ab cracku wymaga szczupłej sylwetki, subtelnej rozbudowy mięśni prostych oraz charakterystycznej dla zdjęć fitness pozy napinającej brzuch na bezdechu. Warto również podkreślić, że to, co widzimy na zdjęciach to wynik specjalnej pozy, odpowiedniego oświetlenia, a niejednokrotnie także retuszu w programach komputerowych.

Nic więc dziwnego,  że ab crack obecny na większości postów Instagramowych fitblogerek, zdecydowanie trudniej spotkać u dziewczyn w realnym świecie.

 

Ab crack – trend fit vs zdrowie

Każdy sezon to kolejne, coraz trudniej osiągalne trendy sylwetkowe. Szczupłe uda z przerwą między nimi, wydatne pośladki czy ab crack – moda na fit ciało wiążę się z wieloma wyrzeczeniami i godzinami spędzonymi na ćwiczeniach. Niestety, nie zawsze trend fit oznacza zdrowe. Ab crack, czyli pionowa linia na brzuchu wygląda niepozornie, jednak jej uzyskanie jest tak samo wyczerpujące, jak zrobienie „kraty”. Ab crack to nie tylko efekt treningu mięśni brzucha, lecz przede wszystkim uwarunkowań genetycznych połączonych z bardzo rygorystyczną dietą redukującą tkankę tłuszczową.

 

Trzeba zaznaczyć, że skrajnie niska procentowa zawartość tkanki tłuszczowej jest niezdrowa, gdyż:
  • może prowadzić do zaburzeń hormonalnych
  • utraty miesiączki
  • problemów psychologicznych o typie eating disorders

 

Czy można zdrowo zrobić ab crack?

Ab crack pojawia się u osób szczupłych i wysportowanych, chociaż zdarzają się przypadki, że to geny są czynnikiem decydującym.

 

Brzuch zdrowej, nawet bardzo smukłej osoby o budowie lekkoatlety wygląda inaczej w zależności od:
  • pory dnia
  • przyjętej pozycji ciała
  • stopnia najedzenia
  • dnia cyklu miesiączkowego u kobiet

Ciało człowieka nie jest przecież rzeźbą, która prezentuje się tak samo perfekcyjnie przez całą dobę. Różne nierealne cele podyktowane wizerunkiem wykreowanym w social mediach bardzo często prowadzą więc do zaburzeń odżywiania i innych zdrowotnych problemów. Chcąc zrobić ab crack trzeba zachować racjonalne podejście do idealnych sylwetek promowanych w mediach społecznościowych oraz mądrze ocenić ewentualne zyski i straty wynikające z bezkompromisowych planów dietetyczno-żywieniowych.

 

Ćwiczenia na ab crack

Pionowa linia na brzuchu nie będzie widoczna, jeśli mięśnie brzucha są ukryte pod tkanką tłuszczową. Dlatego pierwszym etapem robienia ab cracku jest zmniejszenie procentowej zawartości tłuszczu dzięki diecie redukcyjnej. Powinna ona być wysokobiałkowa, zawierać odpowiednią ilość zdrowych tłuszczy, a jednocześnie ograniczać węglowodany, zwłaszcza cukry proste.

W drugim etapie, po schudnięciu (z zachowaniem zdrowych norm) i odsłonięciu mięśni, warto dołączyć do rutyny treningowej ćwiczenia na konkretne partie mięśniowe, które podkreślają obecność kreski rozdzielającej brzuch na pół:

  • Nożyce w leżeniu płaskim na plecach
  • Unoszenia kolan do klatki piersiowej w zwisie na drążku
  • Planki, także te na boku
  • Skręty tułowia siedząc na ziemi ze stopami oderwanymi od podłoża (tzw. russian twist)
  • Brzuszki ze skrętem
  • Przyciąganie kolan do ramion w pozycji do deski
  • Klasyczne brzuszki
  • Unoszenie nóg do pozycji świeci w leżeniu na plecach

Pamiętaj, że wykonując jakiekolwiek izolowane ćwiczenie na brzuch, należy na wdechu mocno spinać mięśnie brzucha, co pozwoli zachować odpowiednią postawę ciała podczas ruchu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *