Palenie papierosów vs Treningi i fit sylwetka
Motywacja

Palenie papierosów vs Treningi i fit sylwetka

Niestety, pomimo wzrostu zainteresowania tematyką fit oraz zdrowym trybu życia, aż 23% Polek wciąż pali papierosy. Czy zastanawiasz się, dlaczego warto rzucić palenie papierosów? Jak palenie oddziałuje na wydolność organizmu i efekty treningowe? Czy rzucenie palenia oznacza wzrost masy ciała? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania. Mam nadzieję, że pomogę Ci rozwiać wątpliwości i pojawi się motywacja do rzucenia palenia.

Dlaczego warto rzucić palenie?

Papierosy są jedynym legalnym środkiem rakotwórczym dostępnym na całe świecie. Wypalenie jednego papierosa skraca życie o około 5 minut, jednak mimo to uzależnienie od nikotyny dotyczy aż 9 milionów dorosłych Polaków, czyli 29% ludności naszego kraju.

Nałóg ten niekorzystnie wpływa na pracę wszystkich narządów, przede wszystkim układu oddechowego oraz krążenia. Z tego powodu palenie ogranicza aktywność fizyczną oraz stanowi przeszkodę w budowaniu fit sylwetki.

Papierosy szkodzą sprawności na wiele sposobów, a samo uzależnienie zostało opisane w klasyfikacji ICD-10 (Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych) jako choroba wymagająca leczenia.

Palenie papierosów ma wiele negatywnych konsekwencji. Prowadzi do trwałych zmian w najważniejszych narządach ciała człowieka. Mają one destrukcyjny wpływ na płuca, drogi oddechowe, serce oraz tętnice i żyły.

Powoduje to, że uniemożliwiają swobodną aktywność sportową, a po kilku latach także zwykłe, codzienne czynności.

Wpływ palenia na mięśnie

Na podstawie badania, do którego zaangażowano palących i niepalących, pierwotnie zdrowych mężczyzn stwierdzono, że papierosy zmniejszają siłę mięśniową pomimo tych samych nawyków treningowych1. Oznacza to, że dym tytoniowy spowalnia proces budowania fit sylwetki. Dochodzi do tego na drodze wielu skomplikowanych mechanizmów. Główną przyczyną zahamowania syntezy nowych włókien mięśniowych jest niedotlenienie spowodowane upośledzoną pracą płuc i mniejszym wiązaniem tlenu przez krwinki czerwone. Co więcej, długie palenie papierosów zmniejsza produkcję hormonów anabolicznych (np. testosteronu) niezbędnych do wzmacniania siły i wytrzymałości mięśni. Nikotyna zakłóca także gospodarkę cukrową oraz lipidową (tzn. tłuszczową), przez co utrudnia sprawne wykorzystywanie składników odżywczych i prowadzi do wielu zaburzeń metabolicznych.

Palenie papierosów a treningi i fitsylwetka

Palenie papierosów a praca układu krążenia

Nikotyna i tlenek węgla zawarty w dymie tytoniowym powoduje, że krew znacznie gorzej transportuje tlen, który jest niezbędny do pracy wszystkich komórek, w tym mięśniowych. Ponadto udowodniono zależność między uzależnieniem od tytoniu a zwiększonym stężeniem cholesterolu we krwi, miażdżycą tętnic oraz nadciśnieniem tętniczym. Te trzy czynniki osłabiają pracę serca i trwale podwyższają ryzyko zawału.

Nic więc dziwnego, że nałogowi palacze skarżą się na bóle w klatce piersiowej, nierówną i szybką pracę serca nawet po bardzo lekkim wysiłku fizycznym. Składniki dymu papierosowego cechują się również właściwościami prozakrzepowymi. Oznacza to, że przyczyniają się do zakrzepicy żył głębokich, głównie nóg oraz mogą prowadzić do zagrażającej życiu zatorowości płucnej.

Palenie powoduje duszność i kaszel

Oczywiste jest, że im większa objętość płuc, tym lepsza kondycja i natlenienie organizmu. Niezależnie od rodzaju treningu, sprawna wymiana gazowa w płucach, to podstawowy element umożliwiający rozwój mięśni i kształtowanie sylwetki.

Niestety substancje smoliste obecne w dymie papierosowym osadzają się w pęcherzykach płucnych, a także podrażniają błonę śluzową dróg oddechowych. Zalegająca warstwa toksyn uniemożliwia wniknięcie tlenu do naczyń oplatających pęcherzyki płucne, a gruczoły śluzowe oskrzeli i tchawicy wydzielają ogromne ilości lepkiej substancji. Mokry, uporczywy kaszel oraz uczucie duszności towarzyszą każdemu palaczowi. W odróżnieniu od astmy alergicznej, objawy te nie ulegają samoistnemu zmniejszeniu, natomiast każda aktywność wywołuje ataki zmuszające do zakończenia treningu.

Jak uniknąć tycia po rzuceniu palenia?

Jak uniknąć tycia po rzuceniu palenia

Wiele osób boi się rzucić palenie ze względu na dosyć powszechny efekt w postaci dodatkowych kilogramów. Do tego przyrostu masy ciała przyczynia się zwiększone łaknienie oraz przejściowe spowolnienie przemiany materii.

Jednak przyszłe, długofalowe korzyści zdrowotne, wynikające z rzucenia papierosów, powinny skłaniać do podjęcia decyzji o pozbyciu się nałogu.

Gdy ciągnie nas do papierosa, pomocny okazuje się:

  • Ruch na świeżym powietrzu lub ćwiczenia odprężające
  • Ataki głodu można zmniejszyć wypijając dużą ilość wody mineralnej lub sięgnąć po niskokaloryczne przekąski, na przykład świeże warzywa lub owoce
  • W początkowej fazie warto także korzystać z gum do życia, w tym tych specjalnych, zalecanych podczas rzucania nałogu

Lepsza kondycja, brak kaszlu i znacząca poprawa wyglądu skóry oraz sylwetki będzie najlepszą nagrodą za wysiłek włożony w walkę z uzależnieniem. 

Przypisy:

1 Saito, Takeshi et al. “Relationship Between Cigarette Smoking and Muscle Strength in Japanese Men.” Journal of Preventive Medicine and Public Health45.6 (2012): 381–386. PMC. Web. 16 July 2018.

3 komentarze

  • Maria

    Mój mąż jak rzucił palenie to przytył z 10 kg, ale cały czas podjadał cukierki… Pocieszające, że potem przestał, a waga jakoś powoli wróciła do normy. Ja niestety trochę podpalam, i teraz właśnie próbuję się zmotywować do rzucenia.

  • Kacper Miec

    Szczerze powiedziawszy nie wiem, jak można wyjść z siłowni po treningu i zapalić papierosa… Dobrze, że nigdy nie miałem styczności z tego typu nałogiem 🙂 Dzięki za obszerny artykuł!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *