Jak pozbyć sie boczków
Motywacja

Jak pozbyć się boczków, czyli love handles?

Boczki to powszechne określenie dla nadmiaru tłuszczu zlokalizowanego po bokach talii lub wystającego znad paska spodni. Po angielsku są one nazywane bardzo pieszczotliwie love handles, czyli klamki miłości, ponieważ wielu mężczyz odbiera je jako atrybut kobiecości. Boczki są jednak typowe dla groźnej otyłości brzusznej (trzewnej), która ma związek z hormonami męskimi. Przy czym ogromna część kobiet pragnie pozbyć się boczków i walczy z tymi niepozornymi podskórnymi wałeczkami tłuszczu, często zaburzającym proporcje sylwetki. Takie boczki to przede wszystkim wynik nieprawidłowej diety, opierającej się na cukrach prostych, najczęściej spożywanych w połączeniu z tłuszczami nasyconymi.

Boczki mogą być problemem różnych sylwetek, także tych wizualnie smukłych. O ile sylwetka typu jabłko wynikająca z otyłości trzewnej predysponuje do chorób układu krążenia, o tyle „gruszki” poza względami estetycznymi nie mają się czego obawiać. Podskórna tkanka tłuszczowa widoczna jako boczki, szerokie biodra i obfite pośladki lub bryczesy to efekt działalności hormonów żeńskich charakterystycznych dla pań w okresie rozrodczym. W związku z tym delikatne boczki nie powinny być postrzegane jako coś nienaturalnego. Problemem są jednak fałdki, które zakrywają wcięcie w talii i przeszkadzają w noszeniu ubrań podkreślających kształty. Jak pozbyć się boczków i ujędrnić te okolice brzucha? Czy można im zapobiegać?

Jak powstają boczki?

Boczki pojawiają się także u kobiet, których waga pozostaje w granicach normy. Taka sylwetka, często nazywana tzw. skinny fat, charakteryzuje się prawidłowym BMI oraz szczupłymi kończynami. Jej największym problemem jest tłuszcz podskórny odkładający się w okolicach talii, dołu brzucha oraz obręczy biodrowej. Jednak niezależnie od tych genetycznie uwarunkowanych kształtów ciała boczki zawsze „rosną” pod wpływem nieprawidłowej diety i nadwyżki kalorycznej. Największym wrogiem wąskiej talii oraz płaskiego brzucha jest cukier, wysoki indeks glikemiczny oraz tłuszcze, głównie zwierzęce. Taki jadłospis zwiększa poziom insuliny we krwi, hormonu stymulującego syntezę tkanki tłuszczowej. Oprócz tego, fast foody i żywność wysoko przetworzona zwykle dostarcza nam ogromne ilości pustych kalorii, po których uczucie sytości szybko mija. Powyższe błędy dietetyczne połączone z brakiem aktywności fizycznej skutkują niekontrolowanym powiększaniem się boczków i oponki.

Dieta pomagająca pozbyć się boczków

Na odkładanie się tłuszczu największy wpływ mają tak zwane czynniki behawioralne, czyli styl życia i odżywiania. Dieta przekraczająca dziennie zapotrzebowanie kaloryczne złożona z ogromnych ilości węglowodanów i tłuszczów to podstawowy błąd niszczący naszą sylwetkę i zdrowie. Jak powinna wyglądać dieta na boczki? Przede wszystkim musi być redukcyjna, czyli stymulować spalanie zapasowej tkanki tłuszczowej. Oznacza to, że w jej wstępnej fazie należy spożywać mniej kalorii niż wynikałoby to z zapotrzebowania. Obok ładunku energetycznego równie ważny jest wybór naturalnych i zmniejszających apetyt produktów. Jeśli chcesz pozbyć się boczków powinnaś jeść:

  • Warzywa, najlepiej surowe, bez sosów i tłustych dodatków
  • Owoce z dużą zawartością błonnika i małą cukru (najlepsze to maliny, świeża żurawina, ale dobre proporcje mają także jabłka)
  • Węglowodany złożone – kasze, pieczywo i makaron pełnoziarnisty
  • Chude białe mięso, niesmażone, bez panierki nasiąkniętej tłuszczem
  • Ryby pieczone, duszone
  • Orzechy i pestki w umiarkowanych ilościach

Cukier i tłuszcze to najwięksi przeciwnicy płaskiego brzucha i sprzymierzeńcy powstawania boczków. Zdecydowanie najgorszym połączniem są dania z białej mąki oraz tłuszczu (np. tradycyjne burgery, pizza), gdyż wywołują one gwałtowny wyrzut insuliny i wszystkie metaboliczne konsekwencje, a następnie jej szybki spadek skutkujący uczuciem ponownego głodu.

Ćwiczenia na boczki

Dieta to najważniejszy czynnik pomagający pozbyć się boczków. Jednak jej powiązanie z treningami umożliwi jeszcze szybciej osiągnąć oczekiwane efekty, a także ujędrni ciało, w tym brzuch. Powszechnym błędem jest skupianie się na wyłącznie izolowanych ćwiczeniach na brzuch, ponieważ nie spalają one tłuszczu, a jedynie wzmacniają mięśnie ukryte pod jego warstwą. Najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie ich połączenie z ćwiczeniami ogólnorozwojowymi, które pobudzą metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej z całego ciała. Bieganie, pływanie, interwały plus trening siłowy to najlepszy zestaw na wąską talię i płaski brzuch, który dodatkowo wysmukli nogi oraz ramiona.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *