Motywacja

Czy można ćwiczyć podczas miesiączki?

Te dni w miesiącu na każdą kobietę wpływają inaczej, jednak prawie zawsze powodują dyskomfort, czasami o znacznym nasileniu. Zmiany nastroju, ociężałość, ból i brak chęci do jakiejkolwiek aktywności fizycznej to najczęściej pojawiające się utrudnienia związane z miesiączką. Tymczasem okazuje się, że trening w trakcie menstruacji może przynieść ulgę w tych dolegliwościach. Jednak nie każde ćwiczenia są tak samo zalecane i korzystne. Kiedy i co można ćwiczyć podczas miesiączki? Jakie zagrożenia płyną ze zbyt intensywnych treningów?

Czy można ćwiczyć podczas miesiączki?

Pierwsza miesiączka zwykle pojawia się między 10 a 16 rokiem życia. Początkowo cykle są nieregularne, mogą też wiązać się z bardzo dużym bólem, który poważnie ogranicza aktywność fizyczną. Po około 2 latach od menarche (pierwszej miesiączki) krwawienia ulegają wyregulowaniu. Ustabilizowany, prawidłowy przebieg cyklu i samego okresu daje zielone światło dla treningów.

Część kobiet nawet podczas miesiączki wykonuje ćwiczenia o takiej samej intensywności co zwykle. Wymaga to jednak dużej odporności i wytrzymałości charakterystycznej dla profesjonalnych zawodniczek. Panie trenujące rekreacyjnie, dla zdrowia i lepszego wyglądu w te dni powinny raczej wybierać ćwiczenia rozluźniające, poprawiające humor. Zbyt duże obciążanie organizmu może spowodować nasilenie skurczy macicy i wynikającego z nich krwawienia, a także zwiększać prawdopodobieństwo omdleń czy zasłabnięć.

trening podczas miesiączki

Zalety ćwiczeń podczas miesiączki

Faza menstruacyjna (krwawienia) charakteryzuje się niskim stężeniem hormonów żeńskich – estradiolu i progesteronu. Skutkiem tego spadku jest zmienność nastroju, niekiedy tendencje depresyjne oraz obniżenie progu bólowego. Okazuje się jednak, że dolegliwości te nie wpływają na zdolności do wykonywania ćwiczeń.

„pierwszy z moich światowych rekordów, podczas maratonu w Chicago, ustanowiłam w dniu, gdy zaczął mi się okres”

napisała w swojej książce Paula Radcliffe, jedna z najbardziej znanych biegaczek długodystansowych,

Oznacza to, miesiączka może sprzyjać pokonywaniu własnych granic i to nie tylko wśród sportowców. Jednak zalet ćwiczeń podczas miesiączki jest jeszcze więcej! Aktywność fizyczna wywołuje istotny wyrzut endorfin, hormonów szczęścia. Osłabiają one objawy PMS, rozdrażnienia oraz stresu, ważnego czynnika nasilającego bolesne skurcze. Ruch usprawnia także krążenie krwi, dzięki czemu miesiączki są krótsze. Podczas pierwszych dni krwawienia warto jednak wybierać ćwiczenia relaksujące, które pozwolą ciału na odpoczynek i regenerację.

Jakie ćwiczenia podczas miesiączki wybrać?

Ćwiczyć podczas miesiaczki warto, ale męczące cardio lub interwały należy odłożyć na ostatnie dni krwawienia. W najbardziej bolesnych momentach powinnyśmy skupić się na spacerach, stretchingu, jodze. Niesłychaną ulgę przynosi pływanie, jednakże tylko w momencie, gdy nie jest ono źródłem dodatkowego dyskomfortu. Warto również zwrócić uwagę na zajęcia taneczne, które dodają energii i poprawiają humor nawet w te dni. Kilka pajacyków czy skoki na skakance nie są przeciwskazane, natomiast tego typu bardziej energiczne ćwiczenia wymagają większego samozaparcia. Tak naprawdę każdy rodzaj treningu podczas miesiączki powinien być dopasowany indywidualnie. Niektóre kobiety bez problemu przebiegną 10 kilometrów, a niektóre zadowolą się delikatnymi ćwiczeniami pilates. I jest to całkowicie normalne. Miesiączka nie jest najlepszym czasem na stawianie sobie nowych wyzwań.

Kiedy unikać ćwiczeń podczas miesiączki?

Nie zawsze trening podczas miesiączki pozytywnie wpływa na nasze ciało. Kobiety z bardzo obfitymi, długimi i bolesnymi krwawieniami zawsze powinny skonsultować się ginekologiem. Istnieją schorzenia, które negatywnie wpływają na przebieg okresu tj. endometrioza, mięśniaki macicy. Dopóki nie zostaną wyleczone stanowią przeciwskazanie do nadmiernych wysiłków. Kobiety cierpiące na niedokrwistość lub choroby układu krążenia i oddechowego także powinny ograniczać się do ćwiczeń typowo odprężających, które nie męczą oraz nie stwarzają ryzyka zasłabnięć.

Ochrona podczas miesiączki

Komfort podczas miesiączki zapewniają tradycyjne tampony oraz coraz popularniejsze kubeczki menstruacyjne. Podpaski ze względów higienicznych nie powinny być stosowane podczas wysiłku fizycznego wymagającego częstych zmian pozycji.

Bolesne, krwotoczne miesiączki można wyregulować za pomocą tabletek antykoncepcyjnych dobranych przez lekarza. Można też działać doraźnie na zmniejszenie bólu miesiączkowego – poniżej kilka sprawdzonych sposobów.

Sposoby na zmniejszenie bólu miesiączkowego

  • ciepłe okłady na podbrzusze (Uwaga: nasilają krwawienie!)
  • leki przeciwbólowe (ibuprofen, paracetamol)
  • leki rozkurczowe

Własciwa ochrona ułątwi trening podczas miesiączki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *