Naturalne spalacze tłuszczu
Dieta

Naturalne spalacze tłuszczu – jak przyspieszyć metabolizm?

Naturalne spalacze tłuszczu

Masz nadwagę i szukasz sposobu na szybsze, ale zdrowe odchudzanie? Rygorystyczne diety cud Cię wykańczają, a w efekcie i tak prowadzą do efektu jojo? Według dietetyków najlepszym sposobem na spalenie tłuszczu jest dieta niskowęglowodanowa wysokobiałkowa połączona z intensywnym treningiem. Jednak w dzisiejszym „zabieganym świecie” nie każdy może pozwolić sobie na regularną dietę i ćwiczenia kilka razy w tygodniu. Pomocne mogą być naturalne spalacze tłuszczu, które w wielu źródłach są opisywane jako bezpieczne suplementy diety przyspieszające metabolizm, a także ograniczające ilość wchłanianych tłuszczów.

 

Czym są naturalne spalacze tłuszczu?

Jakie produkty zaliczamy do grupy spalaczy tłuszczu? Według definicji zaproponowanej przez School of Sport and Exercise Uniwersytetu w Birmingham1 spalacze tłuszczu to suplementy diety lub wyizolowane substancje, które powinny podnosić metabolizm tkanki tłuszczowej jako źródła energii, osłabiać wchłanianie spożytego tłuszczu, przyspieszać spadek masy ciała oraz zwiększać reakcje utleniania kwasów tłuszczowych podczas wysiłku. Spalacze tłuszczu często nazywane są termogenikami. Określenie to w bardzo obrazowy sposób przedstawia ich funkcje podczas odchudzania. Termogeniki (fachowa nazwa naturalnych spalaczy tłuszczu)  mają wyzwalać energię, zwiększać siłę i wytrzymałość jednocześnie chroniąc pracujące mięśnie. Najlepsze efekty przynoszą wtedy, gdy ich przyjmowanie zostaje skojarzone z regularnymi ćwiczeniami.

 

TOP 7 – Najlepsze naturalne spalacze tłuszczu

Wiele naturalnie występujących substancji może przyspieszać redukcję tkanki tłuszczowej, a niektóre z nich charakteryzują się najwyższą skutecznością i komfortem stosowania:

 

1.      Czarny pieprz (źródło piperyny) lub pieprz kajeński

W wierzchnich warstwach ziarenek czarnego pieprzu występuje substancja zwana piperyną. To właśnie ona ma silne właściwości odchudzające. Zarówno właściwości piperyny, jak i ostrego pieprzu kajeńskiego powodują wzrost ukrwienia błony śluzowej żołądka oraz początkowych odcinków jelita cienkiego. Dzięki temu umożliwiają lepsze wchłanianie składników odżywczych. Ponadto zwiększając potliwość i przyspieszając akcję serca, podnoszą wydajność reakcji metabolicznych organizmu. Ekstrakt z pieprzu łagodzi skutki stresu oraz poprawia samopoczucie. Działa przeciwbólowo, przeciwzapalnie, a także ogranicza DOMS, czyli zespół opóźnionego bólu mięśniowego po treningu.

naturalne spalacze tłuszczu pieprz

 

2.      Zielona herbata

Zielona herbata to jeden z najpopularniejszych i najbezpieczniejszym środków pomagających w odchudzaniu. Jest źródłem antyoksydantów oraz poprawia przepływ krwi przez wszystkie narządy, w tym przez pracujące mięśnie. Odpowiednio parzona dodaje energii (zalana wodą w temperaturze 70-80% stopni i parzona 2-3 minuty) oraz stymuluje układ nerwowy, dzięki czemu chętniej realizujemy plan żywieniowo-treningowy. U niektórych osób zielona herbata zmniejsza również uczucie głodu.

naturalne spalacze tłuszczu - zielona herbata

 

3.      Kawa (źródło kofeiny)

Kofeina działa przede wszystkim pobudzająco, jednak nie powinno się przekraczać dwóch filiżanek kawy dziennie. Poprawia ona wytrzymałość wysiłkową, a ponadto zmniejsza łaknienie, głównie chęć na słodycze. Badania wskazują, że kofeina może zwiększyć utlenianie kwasów tłuszczowych z zapasowej tkanki tłuszczowej nawet do 16% przez dwie godziny po jej dostarczeniu do organizmu2. Niestety, efekt ten najbardziej widoczny jest u osób ze stosunkowo małą nadwagą. Ponadto duża ilość kofeiny przyjmowana przez zbyt długi czas powoduje wytworzenie tolerancji na jej działanie.

naturalne spalacze tłuszczu - kofeina

 

4.      Chilli (źródło kapsaicyny)

Sekretem właściwości chilli jest substancja zwana kapsaicyną. Przypisuje się jej działanie przeciwnowotworowe, przeciwzapalne i oczywiście odchudzające. Chilli reguluje gospodarkę lipidową organizmu – zmniejsza stężenie trójglicerydów oraz cholesterolu we krwi. Bardzo silnie zwiększa potliwość i ciepłotę ciała, dzięki czemu uznawana jest za jeden z najmocniejszych naturalnych termogeników.

naturalne spalacze tłuszczu chili

 

5.      Cynanom

Ta niepozorna przyprawa ma szereg zaskakujących atutów. Działa oczyszczająco i wspomaga procesy trawienne, dzięki czemu pokarm nie zalega w jelitach. Co więcej, wywiera bardzo korzystny wpływ na stężenie cukru i insuliny we krwi, a jak wiadomo, nadmiar cukru hamuje szlaki metaboliczne wykorzystujące jako źródło energii zapasową tkankę tłuszczową.

naturalne spalacze tłuszczu cynamon

 

6.      Guarana

Guarana to gatunek pnącza występujący w Brazylii. Jej nasiona są wykorzystywane od dawna przez lokalną ludność jako surowiec zielarski, w celu podniesienia sprawności fizycznej i psychicznej w stanach wzmożonego wysiłku. W Polsce dostępna jest w postaci suplementów diety zawierających naturalny ekstrakt z nasion guarany. Jest też składnikiem wielu napoi energetycznych.

Jej moc odchudzająca wynika z jej wpływu na zwiększenie wytrzymałości organizmu oraz zmniejszenie uczucia zmęczenia. Mobilizuje także układ nerwowy, dzięki czemu uważana jest za suplementy poprawiające koncentrację i zdolności zapamiętywania. Ze względu na to, że spalanie tłuszczu podczas stosowania guarany jest wynikiem pobudzenia całego ciała, ich dawkę należy przyjmować bezpośrednio przed wysiłkiem fizycznym.

naturalne spalacze tłuszczu - guarana

 

7.      Kurkuma

Ta znana, zwłaszcza w kuchni azjatyckiej, żółta przyprawa korzenna. Nie bez powodu znajduje się niemal we wszystkich naturalnych mieszankach wspomagających spalanie tłuszczu. Kurkumina zawarta w kurkumie zwiększa temperaturę ciała, co wymusza szybszy metabolizm wszystkich komórek, w tym tłuszczowych. Ponadto chroni przed niestrawnością i zaleganiem pokarmu, dzięki czemu oczyszcza organizm oraz zapobiega zaparciom. Ma także zastosowanie w łagodzeniu bólu miesiączkowego.

naturalne spalacze tłuszczu - kurkuma

Naturalne spalacze tłuszczu mogą świetnie wspomóc nasze odchudzanie. Trzeba jednak pamiętać, że nie istnieje cudowny lek na otyłość czy nadwagę. Każdy tego typu suplement powinien być postrzegany jako uzupełnienie racjonalnej diety i aktywności sportowej.

Przypisy:

1 Jeukendrup, A. E. and Randell, R. (2011), Fat burners: nutrition supplements that increase fat metabolism. Obesity Reviews, 12: 841-851.

2 M A Hollands, J R S Arch, M A Cawthorne; A simple apparatus for comparative measurements of energy expenditure in human subjects: the thermic effect of caffeine, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 34, Issue 10, 1 October 1981, Pages 2291–2294.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *