Insulinooporność Porady dietetyka
Dieta

Insulinooporność – cenne porady dietetyka

Mimo rosnącej świadomości na temat schorzenia, jakim jest insulinooporność, wiedza na temat jej terapii jest nadal zbyt mała. Najlepszym sposobem na zaczerpnięcie wiedzy na temat zaburzeń, które często nazywane są skrótowo IO, są porady dietetyczne udzielane przez wielu specjalistów z tej dziedziny.

Gdzie szukać informacji na temat insulinooporności?

Wpisanie frazy insulinooporność w wyszukiwarkę Google wiąże się z ogromną ilością wyników opisujących ten zespół zaburzeń. W skrócie jest to zaburzenie działania gospodarki glukozowej, które opiera się na zmniejszonej wrażliwości tkanek organizmu na działanie enzymu – insuliny.

Insulina jest hormonem produkowanym przez komórki β-trzustki. Jej zadaniem jest obniżanie poziomu glukozy we krwi. Jest antagonistą hormonu o nazwie glukagon. 
W przypadku insulinooporności, wadliwie działa mechanizm dostarczania glukozy do komórek organizmu, przez co bardzo często osoby na nią cierpiące doświadczają nadmiernego podniesienia poziomu glukozy – hiperglikemii.

Skutkiem tego zjawiska są przede wszystkim:

  • odkładanie się energii w tkance tłuszczowej, co przyczynia się do rosnącej nadwagi, bądź nawet otyłości,
  • problemy z pozbyciem się nadmiernej masy ciała,
  • apetyt, który bardzo trudno jest zaspokoić.

Insulinooporność – jak może pomóc dietetyk?

Porady dietetyczne są jednym z najlepszych rozwiązań dla osób cierpiących na insulinooporność. Podczas wizyty u specjalisty, możesz poprosić go o dokładne wyjaśnienie mechanizmu działania insulinooporności. Pozwoli Ci to zrozumieć z czym przychodzi Ci się zmagać, oraz jak możesz sobie pomóc.

Dietetycy mogą przede wszystkim pomóc Ci kontrolować poziom glukozy we krwi, dzięki czemu rzadziej będziesz doświadczać nieprzyjemnych objawów wywoływanych przez insulinooporność. Zindywidualizowany jadłospis pozwoli Ci zrealizować zapotrzebowanie na wszystkie podstawowe składniki odżywcze, a także witaminy i minerały, uwzględniając przy tym bądź eliminując produkty, które mają wpływ na przebieg tego zaburzenia.

Nigdy nie powinno się bez odpowiedniego przygotowania i wiedzy samemu planować tak ważnego kroku, jakim jest zmiana sposobu odżywania przy istniejących chorobach i zaburzeniach. Lista skutków ubocznych, które nieść może za sobą wprowadzenie nieodpowiedniego jadłospisu jest bardzo długa i nie powinna być bagatelizowana.

Podstawowe założenia diety osoby cierpiącej na insulinooporność

Dieta dla pacjenta z IO powinna być tak jak dieta każdej zdrowej osoby – odpowiednio zbilansowana i zindywidualizowana. Manipulacja poszczególnymi makroskładnikami (zwłaszcza węglowodanami) może przynieść pozytywne skutki właśnie w tym przypadku.

Ze względu na zaburzony mechanizm regulacji glukozy we krwi, dieta osoby cierpiącej na insulinooporność powinna uwzględniać nieco inne źródła węglowodanów niż te, znajdujące się w diecie większości populacji. Mowa tu przede wszystkim o indeksie glikemicznym produktów, który ma bezpośredni wpływ na samopoczucie oraz stan osoby z IO. Indeks ten jest wskaźnikiem, informującym jak bardzo, w stosunku do spożycia czystej glukozy, dany produkt podnosi poziom cukru we krwi. Porady dietetyczne dokonywane przez specjalistów sugerują wybieranie produktów z niskim oraz średnim indeksem glikemicznym, do których należą między innymi:

  • awokado,
  • cykoria,
  • ogórki,
  • hummus,
  • czerwona porzeczka,
  • sałata,
  • pomarańcza,
  • ananas,
  • ryż brązowy,
  • kasza bulgur i wiele innych.

Podsumowanie

Insulinooporność Poziom glukoy we krwi

Zmiana diety po zdiagnozowaniu insulinoorności jest kluczowa podczas terapii tego zaburzenia. Bardzo cenne wskazówki można znaleźć na różnych blogach poświęconych odżywianiu. Najlepszym jednak źródłem rzetelnych informacji są porady dietetyczne, podczas których można uzyskać wiedzę opartą na aktualnych badaniach naukowych.

One Comment

  • Maciej

    Ja miałem dość spore problemy z cukrem, co również wpływało na moją wagę. Na szczęście zdecydowałem się na wizytę u dietetyka i zmieniłem dietę o 180 stopni. Teraz czuję się wspaniale, a waga powoli spada 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *