batony proteinowe
Dieta

Batony proteinowe – czy warto wprowadzić do diety fit?

Batony proteinowe – dieta

Batony proteinowe są polecane jako fit zamiennik tradycyjnych słodyczy. Mają być szybką przekąską, która dostarczy dużych ilości pełnowartościowego białka, niezwykle ważnego składnika odżywczego w diecie osób aktywnych fizycznie. Popularność batonów proteinowych spowodowała, że w sklepach można znaleźć propozycje z różnych półek cenowych. Czym różnią się między sobą batony proteinowe? Czy każdy baton białkowy rzeczywiście jest zdrowszym zamiennikiem tradycyjnych słodkości?

Po batony proteinowe najczęściej sięgają osoby odchudzające się. Dobrej jakości batony charakteryzują się bardzo dużą zawartością białka, natomiast minimalną węglowodanów i tłuszczy. Przekąski proteinowe pojawiły się na rynku fitness w odpowiedzi na rosnące uznanie diet białkowych. Istnieją co prawda produkty będące także źródłem znacznej ilości cukrów (i kalorii), lecz takie batony stworzono raczej z myślą o osobach budujących masę mięśniową, a nie o tych utrzymujących deficyt kaloryczny. Batony proteinowe to żywność funkcjonalna mogąca zastąpić na przykład drugie śniadanie. Zdecydowanie jednak nie zaleca się ich spożywania zamiast normalnych, zbilansowanych posiłków.

 

Jak wybrać dobry baton proteinowy?

Kupując zdrowe słodycze i przekąski nie należy kierować się wyłącznie smakiem i ceną. Wielu producentów reklamuje swoje batony mianem białkowych, pomimo tego, że różnica między nimi a tymi klasycznymi polega jedynie na niewielkim dodatku najtańszego białka serwatkowego lub sojowego. Niestety nie ma jednolitych reguł określających, jaki produkt oficjalnie można nazwać proteinowym, co tłumaczy dlaczego akurat ten sektor fit żywności bywa źródłem wielu nadużyć.

Aby wybrać dobrej jakości baton proteinowy będący wartościowym uzupełnieniem fit diety należy kierować się jego składem:

  • Wysoką zawartością białka pochodzącego z mleka, kolagenu lub soi, które powinno stanowić minimum 1/3 masy całego produktu (zwykle około 20g)
  • Minimalną ilością lub najlepiej zupełnym brakiem cukrów prostych, których źródłem jest glukoza lub syrop glukozowo-fruktozowy
  • Nieobecnością utwardzanych tłuszczów roślinnych
  • Znaczną ilością błonnika pokarmowego
  • Niskokalorycznymi substancjami słodzącymi takimi jak alkohole cukrowe (ksylitol, erytrol, maltitol) czy stewia

Idealny baton proteinowy powinien dostarczać 200-250 kcal w jednej porcji.

Ponadto jest też wiele domowych przepisów na batony proteinowe.

 

Jaki wpływ mają batony proteinowe na odchudzanie?

Chociaż może się wydawać, że kaloryczność batona białkowego jest zbliżona do kaloryczności zwykłych słodyczy, to jego unikatowy skład gwarantuje zupełnie odmienne efekty. Dieta odchudzająca ze zwiększoną zawartością białka połączona z regularnym treningiem powoduje, że spalanie tłuszczu odbywa jedocześnie ze wzmacnianiem mięśni. Baton proteinowy może być więc traktowany jako clean cheat meal, czyli „czysty oszukany posiłek” stanowiący znakomitą odskocznię od rygorystycznej, monotonnej diety. Białkowa przekąska zaspokoi apetyt na słodycze, jednak nie odłoży się w boczkach, a w mięśniach.

 

Czy batony proteinowe są dla każdego?

Batony białkowe może spożywać każda osoba szukająca alternatywy dla tłustych i słodkich wafelków. Uważać powinni wegetarianie bądź alergicy, którzy nie tolerują białka mleka krowiego lub sojowego. Te dwa składniki znajdują się w większości tego rodzaju produktach. Ponadto ze względu na obecność niskokalorycznych zamienników białego cukru batony proteinowe należy spożywać z umiarem – zbyt duża jednorazowa dawka zamienników tj. erytrol czy ksylitol niekiedy podrażnia przewód pokarmowy osób do nich nieprzyzwyczajonych.

 

Jak często jeść batony proteinowe?

Batony białkowe można wprowadzić z umiarem jako dodatkową przyjemność fit diety. Mogą być one urozmaiceniem i słodką nagrodą za wysiłek włożony w proces odchudzania – baton świetnie sprawdzi się jako przekąska po intensywnym treningu. Warto jednak zaznaczyć, że batony białkowe oprócz białka, błonnika i niewielkiego dodatku węglowodanów nie przynoszą zbyt wielu korzyści odżywczych.

Nigdy nie powinny być więc postrzegane jako pełnowartościowy, codziennie spożywany zamiennik prawidłowo skomponowanego śniadania, obiadu czy kolacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *