5 kroków do zdrowszego odżywiania
Dieta

5 kroków do zdrowszego odżywiania

Jak pokazuje raport Raport Cheers: „Nawyki żywieniowe Polaków 2018“, zaczynamy odżywiać się coraz zdrowiej, czytając etykiety i wybierając więcej warzyw w diecie. Nie zmienia to niestety faktu, że według najnowszych badań 68 proc. mężczyzn i 53 proc. kobiet w Polsce cierpi na nadwagę. Co można z tym zrobić? Trzeba zmienić swoje przyzwyczajenia. Nie drastycznie, ale stopniowo, osiągając zamierzony efekt. Oto 5 kroków, które bardzo w tym pomogą!

#1 Zacznijcie spokojnie, szukając zamienników

Gwałtowna zmiana diety oraz nagłe zmniejszanie porcji kończą się niestety powrotem do dawnych nawyków żywieniowych. Dlaczego? Czujemy się oszukani – nagle znika wszystko to, co lubimy jeść, a pojawia się restrykcja i ograniczenie. Mało kto może to wytrzymać! Lepiej więc nie eliminować, ale szukać zamienników. Zamiast białego pieczywa – razowe. Zamiast słodyczy – suszone owoce, a z czasem wyłącznie świeże owoce. Zamiast smażenia – gotowanie bez tłuszczu. Zamiast czerwonego mięsa – ryby i chudy drób. Stopniowe wycofywanie niezdrowych produktów z kuchni pozwoli wyrobić sobie nowe przyzwyczajenia.

#2 Zróbcie zakupy: potrzebna będzie patelnia beztłuszczowa

Jedną z najczęściej stosowanych obróbek termalnych jest smażenie. Nic dziwnego – nic tak nie podbija smaku, jak tłuszcz! Niestety, nie wiemy, jak smażyć poprawnie. Używamy za dużo tłuszczu, który się pali. Na dodatek smażymy produkty, które same w sobie są bardzo tłuste, na przykład czerwone mięso, kiełbasy, ser. Wiele osób uważa, że smażenie na tłuszczu jest konieczne, bo inaczej jedzenie przywrze do patelni. Po co wobec tego trzymać w domu kiepskie patelnie? Koniecznie zaopatrzcie się w taką, która będzie działać bez tłuszczu!

Jaką patelnię beztłuszczową wybrać? Taką, która ma specjalną powierzchnię non-stick. Żywność nie będzie do niej przywierać! Dzięki takiej patelni przygotujecie każdą potrawę bez użycia tłuszczu, począwszy od jajecznicy i naleśników, a skończywszy na mięsach, warzywach z patelni czy potrawach jednogarnkowych.

#3 Przygotowujcie sobie jedzenie do pracy

Jeżeli w pracy ciągle kupujecie coś na wynos, często wybieracie coś niezdrowego albo niewiadomego pochodzenia. O wiele lepszym rozwiązaniem będą lunchboxy własnej roboty, gdzie sami będziecie kontrolować jakość składników.

#4 Nie rezygnujcie z tego, co lubicie

Jeżeli kochacie fast foody, pozbawianie się ich w pełni będzie prowadziło do złamania własnych zasad. Zamiast tego przygotowujcie je samodzielnie w domu, korzystając z patelni beztłuszczowej i robiąc wszystko od podstaw. Tak samo postępujcie z innymi daniami, które można odchudzić. Burgery albo pizza będą o wiele mniej kaloryczne i zdrowsze.

#5 Komponujcie kolorowe, smaczne posiłki

Jemy oczyma, a zdrowsze jedzenie musi być apetyczne i zachęcać wizualnie. Starajcie się więc, aby wasze posiłki były urozmaicone, pełne kolorowych warzyw, smacznych sosów i dodatków. Przywiązujcie wagę do sposobu podania – niech każdy zdrowy posiłek będzie małą ucztą! To świetny sposób, żeby przekonać samego siebie do zdrowszej diety. Warto przy okazji dodać, że codziennie powinniśmy jeść pięć posiłków – regularne jedzenie to podstawa!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *