20.01.2014

Dla początkujących #1 - przysiad

Dzięki Waszym namowom, postanowiłam wprowadzić więcej postów dla początkujacych. Zaczniemy od podstawowych ćwiczeń, które są elementem każdego treningu, ale ich wykonanie nie zawsze jest łatwe. Kiedyś już pisałam o pompkach, dzisiaj przyszła pora na przysiady.

http://www.flickr.com/photos/rans22/

Uważam, że zrobienie przysiadu jest łatwe i trudne zarazem. Małe dzieci intuicyjnie dobrze przysiadają. Dorośli już nie zawsze. Mają milion nawyków, które często utrudniają poprawną technikę. Dzisiaj postaram się Wam pokazać najprostszą drogę do poprawnych przysiadów, jaka istnieje.

Więc, przysiad składa się z następujących kroków:
1. Weź krzesło i postaw za sobą.
2. Stań prosto, stopy na szerokość barków, palce skierowane lekko na zewnątrz. Spleć ręce na karku i patrz przed siebie.
3. Usiądź na krześle (nie na brzegu) pamiętając o prostych plecach i nieodrywając stóp od ziemi.
4. Wstań.
5. Powtórz całą procedurę bez krzesła.

Tak, to jest takie proste. Oczywiście trzeba pamiętać, żeby mieć proste plecy i siadać jak najbardziej za siebie, a nie na brzegu krzesła. Potem można obniżać poziom przysiadu, dokładać obciążenie i robić różne inne cuda.

Warto się dokształcić i szczegółowo wiedzieć, na jakie elementy powinno się zwracać uwagę. Jednak uważam, że ilość opisywanych rzeczy może przytłoczyć, więc postanowiłam to streścić tak jak najbardziej potrafię. Dla chętnych w doskonaleniu garść linków poniżej:

26 komentarzy :

  1. niby takie proste, a pół życia robiłam przysiady, odrywając stopy od podłogi...

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo podoba mi się pomysł na posty dla początkujących : ) faktycznie, dorośli czasami, przez swoje nawyki, mają problem z najprostszymi (teoretycznie) czynnościami. trzeba z tym walczyć : ) i dzięki Ci za to!

    OdpowiedzUsuń
  3. Rozumiem, że odrywanie pięt od podłoża jest absolutnie niedopuszczalne? Co zrobić, żeby się nie odrywały? Mam chyba wyjątkowo mało giętki staw w tym miejscu, bo od kiedy pamiętam, nawet jako dzieciak kucając, muszę to robić na palcach, żeby zejść dość nisko (albo być w szerokim rozkroku, co chyba nie jest opcją). Da się go jakoś uelastycznić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest niedopuszczalne, bo ciężar ciała powinien spoczywać na całych stopach ze wskazaniem na pięty.

      To zależy, co Ci dokładnie dolega. Sama mam z tym problem i napiszę o tym post (dzięki za pomysł!) a w międzyczasie podrzucam filmik: http://www.youtube.com/watch?v=L86uEc-Uzs4. Opcją przejściową jest podłożenie czegoś pod pięty - np talerzy od hantli.

      Usuń
    2. Anonimowy. Rozciągaj mięśnie łydki. Na studiach mieliśmy taki test. Trzeba było robić przysiad do samej ziemi. położyć całą stopę na podłodze i złączyć dłonie za plecami, kto tego nie zrobi ma przykurczone achillesy

      Usuń
    3. Nie tylko achillesy, o czym mówi mój własny przykład. Jak już siadam, jestem na samym dole, to ucieka mi odcinek lędźwiowy, nie jest tak wygięty, jak powinien być. Okazało się, że mam lewą stronę mniej rozciągniętą i miednicę ściąga mi do przodu, co skutkuje nienaturalnym wygięciem odcinka lędźwiowego.
      Rozciągaj się i podkładaj sobie talerze, a zacząć przysiadać można w domowych warunkach - obcasy na nogi i jazda, jest duuużo łatwiej :D

      Usuń
    4. Dzięki dziewczyny, będę próbować! Mój chłopak umrze ze śmiechu widząc jak ćwiczę w obcasach ;) Chyba pochodzę też na jakieś zajęcia z pilatesu czy strechingu, bo widzę, że powinnam coś ze swoją gibkością porobić, bo samo się nie polepszy ;)

      Usuń
  4. oooo czekam na więcej takich postów dla początkujących:)

    OdpowiedzUsuń
  5. W sumie jak robić przysiady uświadomiono mnie już w gimnazjum :) Wtedy właśnie dowiedziałam się o nieodrywaniu stóp od podłogi.
    Wciąż jednak nie jestem do końca pewna czy robię je poprawnie.. Nawet jak patrzę w lustro to mam wątpliwości :P

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja słyszałam,że najlepsze jest robienie przysiadów do samej ziemi ,bo wtedy najmniej obciążamy kolana-czy to prawda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najmniej obciążamy kolana, jeśli zejdziemy ciut niżej niż kiedy udo jest równolegle do ziemi. Można robić według preferencji - albo ciut niżej albo do samej ziemi. Dla kolan podobnie, a pracują inne mięśnie.

      Usuń
  7. Przysiad to faktycznie jedno z podstawowych ćwiczeń- lubię! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam patrzeć na przysiadające dzieci- tylko dać im małą sztangę i niech ćwiczą :)))))
    Dobrze, że wstawiłaś to zdjęcie :)))

    OdpowiedzUsuń
  9. Ostatnio spotkałam się z opinią, że palce niewykraczające przy przysiadzie poza linię kolan to mit i w sumie nie bardzo wiem, jak się do tego odnieść. Co sądzisz? Generalnie moim zdaniem główna zasada to podnosić się z pięty i na niej opierać cały ciężar ciała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sądzę, że to mit :) To zależy od budowy.

      Cytat z drugiego linka:
      naucza sie ze kolana nie moga wyjsc poza linie palcow, ale to bzdura, tak sie mowi poczatkujacym jedynie w celu nauczenia ich ze piety musza stac zawsze na ziemi i ze to na pietach spoczywa gross cieżaru
      oczywiscie jak to ze wszystkim, przez iles pokolen powtarzane przykazy stały sie "dogmatem" i nikt juz sie nie zastanawia dlaczego taki przykaz zaistniał. Niestety jesli nie wysuniesz kolan odpowiednio a nie masz idealnej budowy ciała do przysiadania duzych ciezarow [bo srednie kazdy moze] to majac krotkie sopy i dlugie kosci udowe bedziemy maxymalnie pochylac plecy dla skompensowania braku rownowagi wyniklej z tego niedorzecznego przukazania

      Oprócz tego dobrze to opisała Aga (ostatni link).

      Usuń
    2. dzięki za przytoczenia, następnym razem nie będę leniwa i zajrzę w linki :> generalnie jest tak, jak przypuszczałam, szkoda tylko, że wielu szanowanych trenerów powtarza te mity, posługując się w ten sposób uproszczeniami, zamiast wyjaśnić o co kaman.

      Usuń
  10. Agata z Bluesweatpants ostatnio pokazała bardzo dokładnie najczęściej popełniane błędy - szkoda, że nie podajesz tu linka :P jej gify mówią znacznie więcej niż taki suchy opis :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie widziałam tego posta, link wklejony. :) Dzięki za info :)

      Usuń
  11. Niby dla początkujących, ale myślę że Ci którzy uważają siebie za poziom wyżej też śmiało mogą korzystać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. A mnie zastanowiło, jak uratować swoje dziecko przed nabywaniem złych nawyków przysiadowych... Robota dla Niebieskoszarej? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Generalnie sprawić, żeby zaczęło uprawiać sport :) Przysiad jest podstawowym ćwiczeniem i stosuje się do w wielu dyscyplinach :)

      Usuń
  13. Chciałabym jeszcze spytać jakie przysiady robić,żeby najbardziej pracowały pośladki? Zazwyczaj przy przysiadach najbardziej czuję uda,a pośladków nic,są może jakieś rodzaje przysiadów najlepsze dla pośladków?:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Przysiad fakt super ćwiczenie, ale mam kilka uwag ;) Jeśli przy przysiadach bolą kolana to odpuszczać, nie za wszelką cenę.Warto wtedy zadbać o mięśnie wokoło stawu kolanowego.

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz jest dla mnie cenny, dziękuję!