07.10.2013

Jak wyrównać dysproporcje w sile i wyglądzie?

Wczorajszy trening siłowy podsunął mi pomysł na post. Zawsze w niedziele robię prostowanie ramion w opadzie, aby ćwiczyć tricepsy. Wiem, że prawą rękę mam silniejszą, ale robiłam ćwiczenie najczęściej na obie ręce razem, żeby zaoszczędzić czas. I był to błąd, duży błąd. Dzisiaj zrobiłam najpierw lewą a potem prawą i jak się okazało, musiałam zmniejszyć ciężar o 1/3, żebym mogła wykonać ćwiczenie poprawnie lewą ręką.

Mistrz Niemiec w siłowaniu się na rękę - http://www.matthias-schlitte.de/

Jak więc powinno się wyrównywać dysproporcje, gdy jedną stronę ciała mamy słabszą?

1. Ćwiczymy osobno lewą i prawą rękę (lub nogę).

Nie wiem, czy zauważyłyście to u siebie, ale ja np. robiąc pompki o wiele mocniej pracuję prawą ręką niż lewą, bo mam w niej po prostu więcej siły. Przy takim układzie w życiu dysproporcja się nie wyrówna, jeśli bym robiła tylko pompki przez całe życie. Moim zdaniem powinno się wykonywać ćwiczenia osobno na prawą i osobno na lewą rękę (nie wszystkie oczywiście).


2. Zacznijmy od słabszej.

Dajmy słabszej kończynie pierwszeństwo i zacznijmy nią ćwiczenie. Wtedy zobaczymy ile powtórzeń i jakim ciężarem jesteśmy w stanie wykonać. Dlaczego?


3. Tyle co słabsza i ani grama więcej.

Po to, żeby wykonać dokładnie tyle samo powtórzeń i takim samym ciężarem przez obie ręce/nogi. Jeśli zaczniemy od tej silniejszej, to słabszą wykonamy mniej powtórzeń lub weźmiemy mniejszy ciężar, co będzie tylko pogłębiało dysproporcję.


Taki krótki post dzisiaj wyszedł, ale wydaje mi się ważny. Te same rady dotyczą osób, które mają słabszą rękę mniej umięśnioną. Do następnego!

14 komentarzy :

  1. Dobrze wiedzieć:) Jak zwykle u Ciebie cenne wskazówki:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pan z obrazka jaki zabawny : D Muszę przyznać, że nigdy nie miałam takich problemów z dysproporcją siły, nawet w nogach przy wypadach, albo przy uginaniu przedramion, ale jak widać to kwestia indywidualna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 10 lat siatkówki niestety bez odpowiedniego przygotowania siłowego robi swoje.

      Usuń
  3. Ja mam prawą rękę i nogę silniejszą (chociaż jestem leworęczna i co mam wziąć do łapy, to z automatu leci do lewej). Dysproporcje nie są widoczne w wyglądzie, ale w sile już tak. Spróbuję teraz zlitować się nad słabszymi i im pomóc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam silniejszą prawą rękę i lewą nogę i bardzo często przy nogach się mylę i zaczynam niestety lewą. :D

      Usuń
  4. również zauważam u siebie, że jedną stronę w przeróżnych ćwiczeniach mam silniejszą, jednak zawsze pracuję po równo na obie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja niestety tak mam z nogami- jedna silniejsza od drugiej...

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja też mam prawą rękę silniejszą ale to chyba u praworęcznych normalne. Przeszkadza mi to głównie w utrzymaniu sztangielek np. przy wykrokach, czy przysiadach.. ale odkąd używam pasków na nadgarstki jest dużo łatwiej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pasków nie używam, ale z trzymaniem hantelek też czasami mam problem.

      Usuń
    2. polecam zakup, mi naprawdę dużo dają (mogę spokojnie zwiększać obciążenia) i o wiele przyjemniej się ćwiczy, a koszt niewielki - dałam ok 19 zł za paski z treca.

      Usuń
  7. O matko, ten Pan na zdjęciu to totalna skrajność ;P.
    Zazwyczaj jest tak, że jedna strona jest silniejsza, z tego wynika czy jesteśmy prawo-/leworęczni, ale masz rację, trzeba ćwiczyć jednakowo obie strony- żeby nie wyglądać jak Pan ze zdjęcia...

    OdpowiedzUsuń
  8. Masz rację, trzeba będzie zaczynać od lewej strony, bo u mnie także jest ona słabsza ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. cenna uwaga, naprawde. mam nieznacznie slabsza lewa reke ale musze kiedys sprawdzic indywidualnie o ile naprawde jest slabsza

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz jest dla mnie cenny, dziękuję!